Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press


 

PSYCHOLÓGIA A PATOPSYCHOLÓGIA DIEŤAŤA
PSYCHOLOGY AND PATOPSYCHOLOGY OF A CHILD



Volume 37 / No. 2 / 2002


Obsah

Správy

Recenzie


VÝVIN TVORIVÝCH SCHOPNOSTÍ DETÍ PREDŠKOLSKÉHO VEKU

THE DEVELOPMENT OF CREATIVE ABILITIES OF PRESCHOOL-AGE CHILDREN

KATARÍNA FICHNOVÁ
Katedra psychológie, PdF Univerzity Konštantína Filozofa, Nitra

Súhrn: Štúdia sa zaoberá ontogenetickými aspektami tvorivosti detí predškolského veku. Sledovalo sa 195 detí vo veku od 3 rokov a 5 mesiacov do 6 rokov a 6 mesiacov. Zistené výsledky naznačujú, že vývinové trendy tvorivých schopností predškolákov sú diferencované podľa rôznych typov tvorivosti: pohybovej (kontinuálny vzostup výkonov), figurálnej (nepreukazný pokles koncom predškolského obdobia) a verbálnej (signifikantný pokles u šesťročných detí).
Kľúčové slová: tvorivosť, predškolský vek, verbálna tvorivosť, figurálna tvorivosť, pohybová tvorivosť, vývin tvorivosti

Abstract: The study deals with ontogenetic aspects of creativity of children at preschool age. The sample of 195 children at the age of 3 years and 5 months up to 6 years and 6 months was followed. The findings indicate the fact that developmental trends of creative abilities of preschool-age children are differentiated according to various types of creativity: motoric coordination creativity (continual increase of performances), figural creativity (unproved decrease at the end of preschool period), and verbal creativity (significant decrease in 6-year-old children).
Key words: creativity, preschool age, verbal creativity, figural creativity, motoric coordination creativity, development of creativity

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 2, s. 99 – 112.

 


SÉMANTICKÁ HODNOTA POJMU POSTIHNUTÉ DIEŤA VO VÝBEROCH DOSPELEJ A DETSKEJ POPULÁCIE

THE SEMANTIC VALUE OF THE CONCEPTION OF DISABLED CHILD IN SELECTIONS OF ADULT AND CHILD POPULATION

IVAN UČEŇ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

Súhrn: Štúdia je zameraná na hodnotenie pojmu postihnuté dieťa, ako formotvornej platformy postojov k tejto minorite detskou a dospelou populáciou. Žiaci základných a stredných škôl, na rozdiel od dospelej populácie, preferujú pri hodnotení tohto pojmu intelektové charakteristiky pred fyzickými a citovými. Zo širokej škály znakov postihnutého dieťaťa uprednosťujú intaktné deti poruchy hybnosti a postihnutí žiaci vlastné diagnózy. Znak „dieťa so zdravotnými problémami“ spájajú skôr s pojmom nepostihnuté dieťa ako s pojmom postihnuté dieťa.
Kľúčové slová: senzoricky, zmyslovo, mentálne a telesne postihnuté dieťa, sémantická hodnota pojmu, sémantický diferenciál, systém hodnôt

Abstract: The study is focused on evaluation of the conception of „disabled child“ how a form-creating platform of attitudes to this minority in child and adult population. Pupils of basic and secondary schools – in evaluation of this term, contrary to adult population – prefer intellectual characteristics to physical and emotional ones. Intact children prefer, from the wide scale of signs of disabled child, malfunction in motoric coordination, and disabled children prefer their own diagnoses. They connect the sign „child with health difficulties“ rather with the nondisabled child than with the disabled child.
Key words: sensory, mental and physical disability of child, semantic value of the conception, semantic differential, system of values

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 2, s. 113 – 122.

 


VODCOVSTVO V SOCIÁLNOPSYCHOLOGICKÝCH TEÓRIÁCH A  ŠKOLSKEJ PRAXI

LEADERSHIP IN SOCIAL-PSYCHOLOGICAL THEORIES AND IN THE EDUCATIONAL PRACTICE

RADOMÍR MASARYK
Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, Bratislava

Súhrn: Prehľadová štúdia bližšie opisuje koncept vodcovstva a niektoré jeho praktické aplikácie. Vymedzuje pojem vodcovstva a uvádza niektoré príspevky prevažne zo severoamerickej a západoeurópskej psychologickej a spoločenskovednej literatúry od historických prameňov cez „zlaté obdobie psychológie“ až po postmoderné názory. Mapuje rôzne pohľady – od vnímania vodcovstva ako vlastnosti výnimočných ľudí a vodcovstva ako produktu doby cez interakčnú teóriu až po konštrukcionistické vnímanie vodcovstva. Druhá časť sa zameriava na vodcovstvo v školskej praxi a na problematiku akceptácie žiakov v skupine.
Kľúčové slová: vodcovstvo, akceptácia v skupine, skupinová dynamika

Abstract: This overview study presents a closer description of the concept of leadership and some of its practical applications. The study defines the concept of leadership and introduces some contributions mostly from North American and West-European psychological and socioscientific literature covering historical sources, „golden times of psychology“, and postmodern opinions. It maps various views – from perceiving leadership as an attribute of exceptional people and leadership as a product of the era through interaction theory to constructionist perception of leadership. The second part is focused on leadership in the educational practice and on the issue of acceptance of pupils in a group.
Key words: leadership, acceptance in a group, group dynamics

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 2, s. 123 – 133.

 


METAFORA KLIMATU VE ŠKOLNÍM PROSTŘEDÍ A ŽÁKOVSKÉ HODNOCENÍ UČITELŮ

THE METAPHOR OF CLIMATE IN THE SCHOOL ENVIRONMENT, AND PUPILS’ EVALUATION OF TEACHERS

JAN MAREŠ, STANISLAV JEŽEK
Centrum výzkumu vývoje osobnosti a etnicity, Masarykova Univerzita, Brno

Souhrn: V přehledové studii opírající se především o anglicky psanou literaturu se autoři zabývají významnými tématy současné pedagogické psychologie: sociálním klimatem třídy a školy a studentským hodnocením učitelů a kvality výuky. Upozorňují na komplexnost těchto jevů a diskutují pojem „kompozitní proměnné“, který se jim však nezdá výstižný. Uvádějí několik možných přístupů ke studiu klimatu školní třídy. Z postojů žáků (studentů) ke škole se soustřeďují na to, jak hodnotí své učitele a kvalitu výuky. Rozebírají faktory, které toto hodnocení ovlivňují. Konstatují, že v našich podmínkách jsou žáci ve svých hodnoceních školy ovlivněni především děním ve vlastní třídě; nemají většinou dost prostoru na vytváření diferencovanějších postojů.
Klíčová slova: škola a výzkum, sociální klima školní třídy, sociální klima školy, studentské (žákovské) posuzování učitelů a kvality výuky

Abstract: In this overview study, which is mostly based on English-written literature, examined are the relevant topics of current pedagogic psychology: social climate of the class and the school, and students’ evaluation of teachers and quality of the teaching. Complexity of these phenomena is emphasized and the discussion is geared for the concept of „composite variables“, which is considered not to be too terse. Some possible approaches with respect to the study of the climate of the school class are introduced. From pupils’ (students) attitudes toward the school, the concentration is focused on those factors how pupils evaluate their teacher and quality of the teaching. Analyzed are the factors that influence this evaluation. A statement is made with regard to the fact that pupils in our school conditions are, in their evaluation of the school, influenced mostly by actions in their own class and they do not have much room to develop more differentiated attitudes.
Key words: school and research, social climate of the school class, students’ (pupils) evaluation of teachers and quality of the teaching

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 2, s. 134 – 147.

 


STRATÉGIE NA ODSTRÁNENIE EMOČNÝCH PREKÁŽOK PRI OSVOJOVANÍ SI ASERTÍVNEHO SPRÁVANIA

STRATEGIES FOR REMOVAL OF EMOTIONAL BLOCKS IN ADOPTION OF ASSERTIVE BEHAVIOR

MICHAELA BUCKOVÁ
University of Indianapolis, Intercollege, Cyprus

Abstract: The training of assertiveness became one of the most popular forms of self-development. However, not always is it simple to teach clients to behave assertively, since emotional blocks may obstruct them to adopt and apply behavioral competencies. According to the cognitive-behavioral approach, clients can not gain behavioral competence as long as they are emotionally distressed. Therefore, it is necessary, immediately in the beginning of therapy, to reveal and remove emotional blocks. The contribution analyzes two therapeutic models: Model of Emotional Disorder (Ellis) and Methodology of Self-instructions (Meichenbaum). A proposal was given to apply the behavioral methods only after the time when emotional blocks of assertive behavior are managed.

Key words: assertive behavior, emotional blocks, ABC paradigm, self-instructions

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 2, s. 148 – 156.

 


FORMY MEDZIODBOROVEJ SPOLUPRÁCE PRI EDUKÁCII POSTIHNUTÝCH DETÍ INTEGROVANÝCH V BEŽNÝCH TRIEDACH ZŠ: REALITA A POTREBA

FORMS OF INTERDISCIPLINARY COOPERATION IN EDUCATION OF HANDICAPPED CHILDREN INTEGRATED IN REGULAR CLASSES OF BASIC SCHOOLS: REALITY AND NEED

MARTIN KMEŤ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

Súhrn: V štúdii sa porovnáva strach, úzkosť a tréma detí, ktorých sociálne prostredie bolo poznačené občianskou vojnou v Juhoslávii, so stavom strachu, úzkosti a trémy slovenských detí. Analýza získaných výsledkov poukázala na výskyt vyššieho strachu, úzkosti, sociálneho strachu a klasických fóbií juhoslovanských detí, u oboch pohlaví rovnako v porovnaní so slovenskými deťmi. V úrovni trémy sa juhoslovanské a slovenské deti nelíšia. Z analýzy našich výsledkov ďalej zisťujeme, že slovenské aj juhoslovanské dievčatá vo veku 12-14 rokov sú citlivejšie a ustráchanejšie ako rovnako starí chlapci. Zvýšene citlivé boli najmä juhoslovanské dievčatá, čo je pochopiteľné vzhľadom na ich vek a vojnu, ktorú prežívajú o trochu horšie ako juhoslovanskí chlapci. Práca poukazuje na vplyv negatívneho sociálneho prostredia (vojny) na vývin strachu a úzkosti detí, ktoré v takomto prostredí žijú.
Kľúčové slová: strach, úzkosť, tréma, chlapci a dievčatá, medzikultúrne porovnanie, vojna v Juhoslávii

Abstract: In a survey questionnaire probe, the study focused on which forms of interdisciplinary cooperation are utilized in integrated education of disabled children in basic school and which forms teachers would consider to be optimal. The most frequently reported form were teacher’s consultations with other professionals not in the time of teaching. An additional professional participated directly in teaching in 2/5 of integration clases in 1st degree of basic school and only in 1/4 of cases in 2nd degree of basic school. In 1st degree of basic school, the additional professional mostly participates during teaching lessons on a regular weekly basis. Teachers would consider to be optimal if this form of cooperation was more frequent and also if this professional participated in education on a daily basis. In the 2nd degree of basic school, the operative service is the most frequent form of cooperation of professionals. Teachers would mostly welcome more frequent participation of the additional professional in all lessons.
Key words: disabled pupil, teacher, cooperation of professionals, school integration

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 2, s. 157 – 164.

 


ETIKA A ETICKÉ ZÁSADY PSYCHOLÓGOV V PSYCHOLOGICKEJ PORADENSKEJ PRAXI

ETHICS AND ETHICAL PRINCIPLES IN PSYCHOLOGICAL COUNSELING

DAGMAR KOPČANOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

Súhrn: Príspevok sa zameriava na skúmanie otázok etiky, etických zásad a noriem v práci psychológov účinkujúcich v psychologickej poradenskej praxi, s dôrazom na prax pedagogicko-psychologických poradní. Autorka prináša skúsenosti s vytvorením súboru etických štandardov a etických kódexov v zahraničí, pričom teoretické poznatky dopĺňa niektorými konkrétnymi príkladmi zo súčasnej i nedávno minulej psychologickej poradenskej praxe. V závere poukazuje na nevyhnutnosť vypracovať samostatný etický kódex, zohľadňujúci špecifiká práce s klientom v pedagogicko-psychologickej, resp. špeciálnopedagogickej poradni, ktorý by chránil klienta i poradcu.
Kľúčové slová: etika, etický kódex, psychológ, poradca, psychologické poradenstvo, poradenské zariadenia v rezorte školstva

Abstract: The contribution is focused on research of issues of ethics, ethical prin-ciples and norms at work of psychologists practicing psychological counseling with emphasis on practice of pedagogic-psychological counseling centers. The author delivers experience related to ethical standards and ethical codices abroad, and supplements theoretical knowledge by some concrete examples from the present and recent psychological counseling practice. The conclusion highlights a necessity to elaborate independent ethical codex that would regard specifics of work with client at pedagogic-psychological, i.e. special pedagogic counseling center that would protect both the client and counselor.
Key words: ethics, ethical codex, psychologist, counselor, psychological counseling, coun-seling centers in the education resort

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 2, s. 173 – 179.

 


Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press