Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Časť členov autorského kolektívu publikácie – prof. Miloš Mistrík (vľavo) s Janou Laslavíkovou (drží knihu) s generálnym riaditeľom SND Petrom Kováčom a krstnou mamou Elenou Knopovou počas jej prezentácie

Spojenia divadelníka Reinhardta s Bratislavou

14. 2. 2020 | videné 946-krát

Pri príležitosti Roku slovenského divadla sa uskutočnila v stredu 12. februára na pôde Slovenského národného divadla prezentácia publikácie Max Reinhardt a Bratislava / und Pressburg.  Knihu o pôsobení významného režiséra Maxa Reinhardta (1873 – 1943) v Bratislave a okolí vydal Ústav divadelnej a filmovej vedy Centra vied o umení SAV v spolupráci s Theatermuseum Wien v rámci projektu APVV Slovenské divadlo a súčasná európska divadelná kultúra – kontinuita a diskontinuita.  

Divadelník, ktorého predkovia pochádzali zo židovskej komunity v Stupave, počas svojej kariéry pôsobil najmä vo Viedni, Berlíne a napokon v USA. No jej súčasťou bola aj Bratislava. V mladom veku hral v starej petržalskej Aréne. Jeho Theater in der Josefstadt vystupoval v 20. a 30. rokoch minulého storočia na doskách historickej budovy Slovenského národného divadla. Dvojjazyčná slovensko-nemecká kniha, ktorej editorom je prof. Miloš Mistrík,  DrSc., vypovedá práve o týchto inšpiráciách pre slovenské divadlo a európsku divadelnú kultúru. Okrem slovenských autorov (Miloš Mistrík, Jana Laslavíková, Ľuboš Kačírek, Milan Greguš) v nej publikujú svoje výskumy odkazu Maxa Reinhardta vedecké osobnosti z Rakúska (Edda Fuhrich), Nemecka (Dagmar Saval Wünsche) a Francúzska (Marielle Silhouette).     

Lydia Gröbl, kurátorka zbierky rukopisov z divadelného múzea vo Viedni, kde je uložená Reinhardtova pozostalosť,  nám o knihe počas prezentácie povedala: „Publikáciu považujem za veľmi zaujímavú. Podobne ako konferencia v roku 2018, na ktorej som sa zúčastnila, má veľmi dobrú koncepciu. Prináša pohľady na širšie kultúrne, spoločenské a divadelné kontexty.  Výpovede o tom, aká bola Bratislava, aké v nej bolo divadelné prostredie, aký bol vkus publika, a tiež, čo sa vtedy písalo o divadle. Úplne originálnym príspevkom bolo aj jej uvedenie.“

Publikáciu uviedli do života kvapky vody z Dunaja. Rieky, na ktorej oboch bratislavských brehoch zanechal Max Reinhardt svoje stopy. Na jednom ako začínajúci herec, na druhom ako majiteľ hosťujúceho divadla na pódiu našej prvej divadelnej scény. Ale dunajské vody zároveň spájajú  Bratislavu, Viedeň a ďalšie mestá, cez ktoré tečú – s Reinhardtom. Napríklad vo Viedni v priebehu tohto roka sprístupnia verejnosti putovnú výstavu o režisérskom divadle, kde časť bude venovaná práve tejto publikácii a M. Reinhardtovi.  

Katarína Ducárová

Foto: Daniel Mičuda