Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Siedmy ročník super školy v znamení medzinárodného roku periodickej tabuľky prvkov a roku lokálnych jazykov. Celkoví víťazi, lektori víťazných prác a samotná škola so sústredením vo Vysokých Tatrách (Bachledova dolina, Studenovodské vodopády, Bachledova dolina).

Super škola, z ktorej vidno stromy (zhora)

5. 6. 2019 | videné 936-krát

Najlepšia európska základná škola pokračovala aj tento rok v Petržalke. Žiaci si tu zahrali praveké pexeso, dotkli sa ozajstných mayských artefaktov, mayského jantáru a jantárov z čias dinosaurov, našich stôp dinosaurov a hlavne špičkových svetových vedcov. Siedmy ročník projektu Super škola vyvrcholil sústredením (plne hradeným organizátormi) pre najúspešnejších žiakov v deviatich trojčlenných tímoch a ich lektorov. Vybrali ich spomedzi 2179 účastníkov projektu, ďalších približne 500 účastníkov bolo z deviatych ročníkov škôl. Záverečné sústrednie bolo v Kongresovom centre SAV v Starej Lesnej vo Vysokých Tatrách.

Najcitovanejší vedec slovenskej histórie profesor Marián Valko predniesol zdanlivo zložitú tému antioxidantov a – čo žiakov úplne nadchlo – veľmi jednoduchým spôsobom. Víťazné otázky žiakov? Má aj iný prvok vlastnosť ako kyslík radikál mínus? Čo by sa stalo, keby radikál vzal elektrón inému radikálovi? Nemôže antioxidant dať niekomu aj druhý elektrón, aby sám zanikol? Profesor netajil prekvapenie nad inteligenciou dnešných žiakov.

Celosvetový objav roka podľa amerického National Geographic prezentoval priamo jeho autor profesor Milan Kováč z Filozofickej fakulty UK. Objav desiatok tisíc nových obydlí Mayov znamená že ich civilizácia bola dva- až trikrát väčšia, ako sa predpokladalo. No i tak jedna z najvyspelejších civilizácií bola porovnateľná s populáciou nášho štátu. Profesor Kováč ovláda aj jeden z miestnych jazykov.

Profesor Pavol Prokop z Ústavu zoológie SAV predniesol tému svadobného správania a na tatranské sústredenie aj priniesol dva páry pavúkov, z ktorých oba samčeky priamo pred očami žiakov priniesli samičke aj svadobný dar a pri veľmi zložitej a komentovanej schéme sa aj priamo pred nimi spárili. Od žiakov dostal profesor absolutórium, z 95 možných „hodnotiacich“ bodov profesorovi Prokopovi nadelili 95.

Hlavný organizátor a autor školy Dr. Peter Vršanský predniesol tému Šiesteho vymierania. Viac ako 250 žiakov si ohmatalo pripravené jantáre. Je to virtuálna realita – vidíte ich pred sebou, máte ich v ruke, a predsa neexistujú. Vyhynuli.

Projekt sa niesol aj v duchu UNESCO medzinárodného roka periodickej tabuľky prvkov a tak sa dve z hlavných prednášok venovali priamo tejto téme: Dr. Miroslav Boča (Ústav anorganickej chémie SAV) z viac chemickej stránky, Martin Venhart (Fyzikálny ústav SAV) zasa z fyzikálnej.

Na sústredení profesor Vojtech Rušín z Astronomického ústavu SAV navyše svojím neutíchajúcim entuziazmom ukázal chémiu slnka. Ktorý bol prvý prvok? Prečo je uránová ruda rádioaktívnejšia ako samotný urán? Existuje viac prvkov ako predpokladá tabuľka? To sú víťazné otázky žiakov.

Vo vyžiadaných prednáškach navyše odznejú témy Dinosaury (Jozef Michalík, Ústav vied o Zemi SAV), experimentálne Dinosaury v angličtine (Jan Hinkelman, Zagreb University), kolobeh uhlíka (Otília Lintnerová, Prírodovedecká fakulta UK), exotické dobrodružstvá našich zlatokopov (František Bakoš, Prírodovedecká fakulta UK) a echolokácia v meste.

Na záver chodník nad korunami

Devätnásti finalisti, ktorí vypracovali najlepšie projekty – a bolo z čoho vyberať –, víťazi 8. ročníka, vytvorili dokonca samostatný program vytvárajúci chemické zlúčeniny, ktorý si každý účastník sústredenia vrátane lektorov vyskúšal. Navštívili Beliansku jaskyňu, Studenovodské vodopády a súčasťou boli aj exkurzie v Bachledovej doline nad korunami stromov. Videli aj divoké zvieratá, napríklad líšku s veľkou korisťou.

Časť technickej podpory realizovali priamo žiaci-finalisti. Asi aj preto je Petržalská super škola neštandardná a v parížskej centrále UNESCO sa rokuje o jej celoplošnom zavedení v EÚ. Na jej rozvoji sa významnou mierou spolupodieľajú najmä SAV a MČ Petržalka, CVTI SR, ESET a UNESCO projekt AMBA, ktorí poskytli aj atraktívne ceny. Hlavnú cenu spomedzi finalistov vybratých špecialistami vyberajú samotní žiaci, odmenou sú okrem sústredenia tablet, tašky s USB kľúčmi, powerbank, predplatné časopisu QUARK, cenné nepredajné knižky a tohto roku jantáre s muzeálnou hodnotou. Uskutočnili sa súťaže v pravekom pexese, v jednoduchej strategickej hre, orientácii na mape a písaní eseje. „Už základná škola môže v žiakoch vzbudiť nadšenie pre ktorýkoľvek vedný odbor,“ hovorí Pavol Siman, podpredseda SAV. „Cieľom Petržalskej super školy je priblížiť žiakom vedu ´z mäsa a kostí´ a ukázať, že sa jej dá rozumieť. Možno o pätnásť, dvadsať rokov budú títo žiaci kolegami-prednášajúcim,“ uviedol v príhovore Vladimír Bajan, ktorí agendu projektu predal novému starostovi Petržalky Jánovi Hrčkovi. „Často tu majú premiéru celosvetové objavy, a to v prednáškach pre deti," dodáva logista projektu Juraj Monsberger. „Najdôležitejší je aj v tomto roku učiteľský tím pod vedením Veroniky Redechovej, ktorý žiakov vedie počas projektov,“ dodáva spoluautorka projektu Michaela Platznerová. Jeden z vedúcich víťazných žiackych prác, učiteľ Luboš Paller využil skúsenosti z komisie dejepisnej olympiády a zapojil sa medzi lektorov, vedcov. (pv)

Na záver mimoriadna cena: žiaci Ivan Sébastien Maxim, Dagmar Ružinská, Patrícia Hegedüsová (ZŠ, Nobelovo námestie 6, Bratislava,  8. A) si zvolili takúto formu projektu:

Chémia 

Chémia je viac než veda,                                                                                                                                 

bez nej sa však žiť tu nedá.                                                                                                                         

Doma, vonku, v obchode                                                                                                                                 

prvky žijú v harmónii, v pohode.

Sodík a chlór kamaráti,                                                                                                                                     

soľ jedlu chuť prinavráti.                                                                                                                                 

Vodík s kyslíkom kvapky tvoria,                                                                                                                         

každé hrdlo v čase sucha osviežia.

Katióny, anióny,                                                                                                                                       

prehadzujú elektróny.                                                                                                                                       

Bez  atómov nie sme ničím,                                                                                                                           

jadro, obal , už to fičí.

Halogény, chalkogény, triáda                                                                                                                                 

to je súbor, partnerstvo, paráda.                                                                                                                   

Mnoho ich je, to my vieme,                                                                                                                               

bez nich sa však nepohneme.

Ičný, ečný, ičitý                                                                                                                                                       

život je občas zložitý.                                                                                                                                     

Jedno je však isté,                                                                                                                                             

prvky sú nám blízke.

 

Foto: SAV