Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Poznámky k problematike konštruovania subjektivity v baladách Janka Kráľa

In: Slovenská literatúra, vol. 59, no. 6
Ľubica Somolayová
Detaily:
Rok, strany: 2019, 490 - 497
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
SLOVAK ROMANTICISM, POETRY, SUBJECT, ROLE-TAKING
Typ článku: Rozhľady / Views
O článku:
Štúdia sa zameriava na jeden z tvorivých okruhov básnika, ktorý predstavuje v kontexte slovenskej romantickej poézie komplex rôznorodých tendencií. Autorka sa sústreďuje na tri vybrané texty, tradične žánrovo označované za balady: Zakliata panna vo Váhu a divný Janko, Pán v tŕní a Zverbovaný, v ktorých si všíma predovšetkým spôsob konštruovania subjektu a dominanciu reflexie, evokovania rozpoloženia a prežívania subjektu, ktoré do veľkej miery zastierajú baladický sujet, predstavujúci pôdorys textov. Poukazuje na korešpondenciu konštruovaného subjektu s konceptami Schellinga a jeho ideou „opustenosti“ ľudstva, keď sa človek prestáva vzťahovať k prírode ako božskému princípu, ale aj Hegela a jeho myšlienkou „odbožštenia“ sveta a nemožnosti vykonať v jeho rámci hrdinský čin. Príliš ľudský hrdina romance sa preto mení na hrdinu tragicky osamoteného, ktorý je sám sebe problémom, stáva sa objektom svojho pozorovania, uvažuje o sebe uvažujúcom. Tento moment je príznakom samotnej existencie romantického subjektu, resp. odtrhnutia subjektu od prírodného sveta, jeho postavenie zoči-voči prírode a sním spätej neschopnosti udomácniť sa v takejto pozícii a nahradiť prírodné zákony zákonmi morálky.
The study focuses on one of the creative areas of the poet who represents a complex of various tendencies in the context of Slovak Romantic poetry. The author deals with three selected pieces of writing, tradionally labelled as ballads: Zakliata panna vo Váhu a divný Janko /Enchanted Maid In The Váh And Strange Janko/, Pán v tŕní /Master In The Thornbush/ and Zverbovaný /Recruit/, in which she examines the way the subject is constructed and the dominance of reflection, the way the emotional state and experiencing is evoked, which shroud the balladic suyzhet being the text plan to a great extent. She draws attention to how the constructed subject corresponds to Schelling´s concepts and his idea of the „abandoned“ mankind, when man stops relating to nature as the divine principle, as well as to Hegel´s idea of the godless world and the impossibility to perform a heroic act within its framework. The hero of a romance being much too human therefore changes to a tragically lonely hero, who is a problem for himself, he becomes an object of his observation, he thinks about his thinking self. This moment is a symptom of the Romantic subject´s existence alone, or the subject´s separation from the natural world, his position face-to-face to nature and his related incapability to feel like home in such a position and replace the natural laws with the moral ones.
Ako citovať:
ISO 690:
Somolayová, Ľ. 2019. Poznámky k problematike konštruovania subjektivity v baladách Janka Kráľa. In Slovenská literatúra, vol. 59, no.6, pp. 490-497. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Somolayová, Ľ. (2019). Poznámky k problematike konštruovania subjektivity v baladách Janka Kráľa. Slovenská literatúra, 59(6), 490-497. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 21. 1. 2019