Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

„Niekedy sa vracajú.“ Transformácia baladickej lenórskej témy v modernizme

In: Slovenská literatúra, vol. 59, no. 4
Tomáš Horváth Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2019, 324 - 337
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
ballad, intertextual reinterpretation, revenant, metapsychics
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Štúdia analyzuje intertextuálnu, druhovú i literárno-smerovú reinterpretáciu Bürgerovej balady Lenóra (1774) v modernistickej poviedke poľského spisovateľa Antona Langeho Lenóra (1912). Podľa Langeho sa jeho poviedka „snaží ,baladické´, špiritistické fenomény vysvetliť racionálnym spôsobom“. Langeho modernistická reinterpretácia pozmeňuje charakter motívu návratu mŕtveho: u Bürgera ide o fyzický návrat mŕtveho – mátohy s jej telesným charakterom, u Langeho je zasa toto zjavenie Konráda interpretované ako metapsychický fenomén, keď v okamihu Konrádovej smrti odchádza medzi oboma partnermi k telepatickému prenosu. V sujete poviedky teda nedochádza k styku so záhrobím a prekročeniu hranice medzi protiľahlými sémantickými teritóriami, životom a smrťou. Preto Konrád ani nekoná ako diabolský revenant v opozícii voči všetkým ostatným baladickým realizáciám tejto témy.
The study analyses the reinterpretation of Bürger´s ballad Lenore (1774) in terms of intertextuality, genre and literary movement in the modernist short story by the Polish writer Antoni Lange Lenora (1912). According to Lange, his short story „tries to explain the ´balladic´, spiritist phenomena by rational means“. Lange´s modernist reinterpretation modifies the motif of the return of the dead: in Bürger´s poem it is a physical return of the dead – a spectre having physical features, in Lange´s short story it is Konrad´s revelation interpreted as a metapsychic phenomenon when a telepathic transmission occurs at the moment of Konrad´s death. The syuzhet of the story does not contain a contact with the afterlife and a crossing of the borderline between the opposite semantic territories, being life and death. Therefore Konrad does not act as a diabolical revenant as opposed to all the other balladic variations of the theme.
Ako citovať:
ISO 690:
Horváth, T. 2019. „Niekedy sa vracajú.“ Transformácia baladickej lenórskej témy v modernizme. In Slovenská literatúra, vol. 59, no.4, pp. 324-337. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Horváth, T. (2019). „Niekedy sa vracajú.“ Transformácia baladickej lenórskej témy v modernizme. Slovenská literatúra, 59(4), 324-337. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 21. 1. 2019