Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Liberalizácia severoatlantickej leteckej dopravy a hospodárska kríza – regresná analýza

In: Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 60, no. 4
Martin Grančay
Detaily:
Rok, strany: 2012, 406 - 419
Kľúčové slová:
air transportation, North Atlantic market, open skies, liberalization, crisis JEL Classification: L93
Typ článku: Vedecký článok / Article
O článku:
Cieľom príspevku je regresnou analýzou posúdiť dôsledky liberalizácie severoatlantického trhu leteckej dopravy na vývoj počtu pasažierov. Dohoda o otvorenom nebi medzi USA a EÚ, v účinnosti od roku 2008, predstavuje doteraz najvyššiu formu transkontinentálnej liberalizácie civilnej leteckej dopravy a považuje sa za zlomový bod v šesťdesiatročnom úsilí o podriadenie odvetvia voľnej trhovej konkurencii. Pozitívne vplyvy liberalizácie boli v prvých dvoch rokoch účinnosti Dohody prevážené vplyvmi globálnej hospodárskej krízy, a počet pasažierov na severoatlantickom trhu poklesol v roku 2009 v porovnaní s rokom 2007 o 1,8 milióna, t. j. 7,3 %. Pomocou tvorby lineárnych regresných modelov prichádzame k záveru, že tento pokles by bez podpísania Dohody o otvorenom nebi bol o 3 milióny pasažierov vyšší. Liberalizácia leteckej dopravy tak má aj v časoch krízy dokázateľný pozitívny vplyv na objem prepravy.
The goal of the paper is to analyze impacts of the North Atlantic air transport liberalization on passenger flows, using regression analysis. The Open Skies agreement between USA and the EU, in effect since 2008, is currently the highest existing form of intercontinental air transport liberalization and is widely considered to be a vital breakthrough in the 60-year old fight to normalize the industry and subject it to the competitive powers of the market. Positive impacts of the Agreement have been largely outbalanced by the adverse effects of the global economic crisis – the number of North Atlantic passengers decreased by 1,8 million (7.3 per cent) from 2007 to 2009. Using linear regression models we come to the conclusion that had the Open Skies agreement not been signed, the decrease would have been by 3 million annual passengers more dramatic. As a result we claim that liberalization of air transportation has positive impact on the volume of traffic even in the times of crisis.
Ako citovať:
ISO 690:
Grančay, M. 2012. Liberalizácia severoatlantickej leteckej dopravy a hospodárska kríza – regresná analýza. In Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 60, no.4, pp. 406-419. 0013-3035.

APA:
Grančay, M. (2012). Liberalizácia severoatlantickej leteckej dopravy a hospodárska kríza – regresná analýza. Ekonomický časopis/Journal of Economics, 60(4), 406-419. 0013-3035.