Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Špecifiká romantického žánru dumy v slovenskom kontexte

In: Slovenská literatúra, vol. 59, no. 2
Ľubica Somolayová
Detaily:
Rok, strany: 2019, 112 - 121
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
ROMANTICISM, POETRY, GENRE, DUMA, ELEGY
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Autorka sa vo svojom príspevku pokúša charakterizovať dumu ako žáner, ktorý sa označuje za typický pre slovenský romantizmus, ale doposiaľ zostával v slovenskom kontexte paradoxne minimálne prebádaný. Dumy S. B. Hroboňa a J. Kráľa konfrontovala s invariantom tohto žánru v ruskej a poľskej literatúre. Pôvodne veľká epická forma sa, pravdepodobne pod vplyvom poľského kontextu, v slovenskom kultúrnom prostredí transformovala na krátky lyrický tvar s reflexívnym, resp. elegickým vyznením. Namiesto obrazov hrdinských bojov sa zobrazujú boje ideológií či vnútorné boje romantických hrdinov. Na jednej strane rezonuje oslava osobností, ktorých činy majú byť zaznamenané v kolektívnej pamäti, na strane druhej nadobúdajú podobu lamentov nad historickým neúspechom, neschopnosťou využiť historickú situáciu vo prospech národného spoločenstva. Keď sa ukáže nemožnosť veľkého činu, prípadne takýto pokus stroskotá, začínajú dominovať mesianizujúce tendencie, vzývanie deštrukcie a očakávanie veľkej dejinnej zmeny v podobe naplnenia osudu, božieho plánu. Slovenský romantizmus teda modifikuje žáner dumy ako spojenie elégie a (nerealizovateľného) eposu. Smútok a trúchlenie primárne nevyvoláva strata, ale romantická nedostatočnosť, absencia ideálu v predmetnom svete.
In her study, the author tries to characterize the „duma“ as a genre which is considered typical of Slovak Romanticism, however, it has – suprisingly - remained underresearched to date. The „dumas“ by S. B. Hroboň and J. Kráľ were juxtaposed with the genre invariant in Russian and Polish literatures. Originally a long epic form was transformed, probably under the influence of the Polish context, into a short lyric form with a reflective or elegiac tone in the Slovak cultural enviroment. Instead of the images of heroic battles, battles of ideologies or romantic heroes´ inner struggles are depicted. On the one hand important figures whose deeds should be remembered are celebrated, on the other hand historical failures, the incapability to take advantage of a historical situation for the nation´s benefit are lamented. When a great deed proves to be impossible or an attempted deed fails, what becomes dominant is messianic tendencies, calls for destruction and anticipation of a great historical change being a destiny or God´s plan fulfilled. The genre of „duma“ is thus modified in Slovak Romanticism as a blend of the elegy and the (never written) epos. The primary cause of sorrow and mourning is not a loss, though, it is the romantic insufficiency, the absence of an ideal in the material world.
Ako citovať:
ISO 690:
Somolayová, Ľ. 2019. Špecifiká romantického žánru dumy v slovenskom kontexte. In Slovenská literatúra, vol. 59, no.2, pp. 112-121. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Somolayová, Ľ. (2019). Špecifiká romantického žánru dumy v slovenskom kontexte. Slovenská literatúra, 59(2), 112-121. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 21. 1. 2019