Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Podoby ľúbostného vzťahu muža a ženy vo veršovaných poviedkach Ľudmily Podjavorinskej Po bále a Na bále

In: Slovenská literatúra, vol. 51, no. 3
Jozef Tatár
Detaily:
Rok, strany: 2004, 182 - 195
Jazyk: slo
Typ článku: I. Štúdie / I. Studies
O článku:
V naratívno-reflexívnych útvaroch Ľ. Podjavorinskej (1872 – 1951) Po bále (1903) a Na bále (1909) sa síce začínajú stavať krehké základy lásky, no v porovnaní s debutom Z vesny života (1895) už nie platonickej, ale erotickej – vo Frommovom chápaní (uplatňovanie telesných i netelesných foriem lásky). Autorka ju správne poníma ako fenomén exkluzivný, vylučuje jej univerzálnosť. Uznáva jedinečnosť v láske. Vo svojej polemike s „módnymi“ ľúbostnými vzťahmi (hra, flirt...) ich Podjavorinská zvýrazňuje ako problém emocionálny a etický. Emancipáciu ľúbostných dvojíc a neakceptovanie rôznych foriem pseudolásky na pozadí vplyvu spoločenskej štruktúry a jej duchovna na charakter človeka nastoľuje neafektovane, so zmyslom pre ľudské slabosti. Nadhľad na lásku a na milencov umožnil autorke viesť účinnú polemiku medzi tradičným a novým, etickým a neetickým, hlbokým a plytkým ľúbostným vzťahom. Lásku poníma moderne – egoistickú lásku odhaľuje nielen u mužov, ale aj u žien. Pred nestálosťou v láske preferuje oddanosť. Zároveň anticipuje postupné presýtenie sa neviazanou láskou. Nastoľuje problém ženy hlavným mužským protagonistom vnímanej ako menejcenného partnera (Na bále) i ženy rovnocennej, ale vypočítavej (Po bále). Jej literárne ľúbostné varianty sa vyznačujú nadmernou zamilovanosťou mužov. Nástupom pragmatických vzťahov v europeizujúcej sa slovenskej malomestskej spoločnosti, kde sa všetko deje kvôli vonkajšiemu efektu, dochádza k deformáciám a vulgarizácii lásky. Konfrontačno-polemickú črtu nachádzame aj v tvorivom sa zmocnení puškinovskej strofy.
In the forms of narration and reflection created by Ľudmila Podjavorinská (1872 – 1951) Po bále (After Ball, 1903) and Na bále (In the Ball, 1909) there are visible tender foundations of love, but in comparison with her debut Z vesny života (From Spring of a Life, 1895) the love is not platonic but erotical, - in the concept of Fromm (realisation of flesh and non-flesh forms of love). The author is right to consider it as an exclusive phenomena, she excludes any universality. She receives only uniqueness in love. Podjavorinská stresses emotionality and morality in her polemics with “fashionable” love affairs (game,flirt...). She introduces negligently emancipation of love pairs and non-acceptance of various forms of pseudo-love at the background of influence, coming from a social structure and its spirituality, on the character of a person. Overview at the love of lovers gives an opportunity to the author to lead an effective polemic between traditional and new, moral and immoral, deep and flat love affair. She offers a modern concept of love, she reveals an egoistic love not just of men but also of women. She prefers loyalty to instability. She also points out the gradual satiety of promiscuous love. She describes women in different position in their love affairs: as deficient partners (Na bále, In the Ball) but also equal but hard-boiled partners (Po bále, After Ball). her literary love invariant show extreme crush of men. But due to pragmatic relationships in Slovak snobbish society everything is being done just because of the outside effect, which makes love deformed and vulgar.
Ako citovať:
ISO 690:
Tatár, J. 2004. Podoby ľúbostného vzťahu muža a ženy vo veršovaných poviedkach Ľudmily Podjavorinskej Po bále a Na bále. In Slovenská literatúra, vol. 51, no.3, pp. 182-195. 0037-6973.

APA:
Tatár, J. (2004). Podoby ľúbostného vzťahu muža a ženy vo veršovaných poviedkach Ľudmily Podjavorinskej Po bále a Na bále. Slovenská literatúra, 51(3), 182-195. 0037-6973.