Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Tajovského osudová voľba

In: Slovenská literatúra, vol. 52, no. 3
Marcela Mikulová
Detaily:
Rok, strany: 2019, 161 - 175
Jazyk: slo
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Tajovský má niekoľko poviedok s mestskou témou, ale hoci i mestské prostredie dôverne poznal, umelecky presvedčivejší je v tematickom okruhu dediny. Už v ranej próze o mužskej kaviarenskej spoločnosti a banálnych témach Mládenci (1902) nepriamo dokázal, že písanie nebude preňho zdrojom zábavy, ale analýzou závažného spoločenského obsahu a že opustenie mestskej témy bolo prejavom jeho estetických preferencií. Najznámejší text, na ktorom už na počiatku svojej spisovateľskej dráhy demonštruje svoju filozofiu – obyčajný život prezentovať ako neobyčajný, výnimočný – je poviedka Maco Mlieč (1903). Tajovský túto poviedku buduje provokatívne ako alternatívu k „papierovým“ vajanskovským „ideálnym“ hrdinom, keď hlavnou postavou urobil škaredého a všetkými opovrhovaného dedinského sluhu Maca. Predvída však aj možné úskalia jej akceptovania – a to práve demonštruje na autorskom rozprávačovi, ktorý reprezentuje „verejnú mienku“. Macovej neochote zmeniť svoj osud rozprávač nerozumie a nevníma ho, na rozdiel od autora, ako ľudsky hodnotnú a výnimočnú bytosť. „Ironická madzera“, ktorá vzniká z rozporu názorov autora a rozprávača pri otázke, kto je vinný za Macov osud (či gazda, alebo on sám) reprezentuje rozpor medzi realistickým – verifikovateľným zobrazením sveta a alternatívou moderného relativizmu. Poviedka Maco Mlieč je vnútorne sémanticky „rozkolísaná“ vo svojom vyznení, čo odráža vnútornú neistotu autorského subjektu, ktorá viedla k viacúrovňovému štruktúrovaniu tohto textu. Antinómiou osamelosti jednotlivca v kolektíve a jeho vnútornou dištanciou od ľudí s inými hodnotovými prioritami tu autor anticipuje dominantnú tému lyrizovanej prózy a naturizmu.
There are only several short stories in the work of Tajovský with the themes of city life. In spite of the fact he knew city life very well; he seems more impressive in village themes. In his early prose Mládenci (The Young Guys, 1902) about a stag café company and some banal themes he proved indirectly that writing is not a source of pleasure and fun for him but it is an analysis of important social content and also that his leaving the city themes was just an expression of his aesthetic preferences. The best known text Maco Mlieč (1903) is a short story, in which in the beginning of his carrier as a writer he demonstrates his philosophy – to present an ordinary life as an extraordinary, exceptional. Tajovský builds the short story as a provocative alternative to "paper" Vajanský like "ideal" heroes, in which a main character is an ugly person, unacceptable and dishonoured by all people, a servant of the village. His name is Maco. The author predicts also all possible problems with acceptance of him and that is expressed by a narrator who represents “public opinion”. He does not understand Maco´s unwillingness to change his destiny. Contrary to the author himself he does not consider Maco to be a valuable and unique human being. "Ironic gap ", which comes from the contradiction between the opposite opinions of the author and narrator, is very clear in the crucial issue – who is guilty of Maco´s destiny (a farmer or he himself). The question represents discrepancy between realistic – verifiable depiction of the world and alternative modern relativism. The short story Maco Mlieč is inwardly semantically “balanced” in its expression. It reflects inner uncertainty of the subject of the author, which leads to making a multilevel structure of the text. Through an antinomy of loneliness of individuality within the collective and his inner distance from people of different value priorities the author anticipates a dominant theme of the lyrical prose and naturism.
Ako citovať:
ISO 690:
Mikulová, M. 2019. Tajovského osudová voľba. In Slovenská literatúra, vol. 52, no.3, pp. 161-175. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Mikulová, M. (2019). Tajovského osudová voľba. Slovenská literatúra, 52(3), 161-175. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 7. 1. 2019