Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Kocúrkovo ako slovenský antimýtus

In: Slovenská literatúra, vol. 52, no. 4-5
Peter Zajac
Detaily:
Rok, strany: 2019, 348 - 368
Jazyk: slo
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
V sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch 20. storočia sa na Záborského dielo začal utvárať nový pohľad. A. Bagin sformuloval kľúčovú hypotézu o Záborského modernosti. Problém komiky otvorili S. Rakús a A. Kruláková, ktorá opísala ako prvá ironickú líniu slovenskej literatúry od Bajzu cez Chalupku po Záborského. Tú potom prevzali aj J. Števček, V. Mikula a P. Darovec, ktorý ju interpretáciou prózy P. Vilikovského Večne je zelený ... dotiahol do súčasnosti. Najintenzívnejšie sa poetologickej charakteristike Záborského prózy venoval v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch O. Čepan, ktorý identifikoval ako základné vlastnosti Záborského prozaického diela paradoxnosť, ironickosť a spolu s A. Krulákovou domináciu nízkej (bachtinovskej) telesnosti. Vo svojom doslove k Faustiáde (1984) a najmä v úvodnej štúdii Staromilský novátor Jonáš Záborský? k Dielu I (1989) revidoval Oskár Čepan svoju pôvodnú tézu o Záborskom ako oneskorenom klasicistovi a označil jeho dielo za súčasť romantizmu, za jeho „rub“, negatív a zákonitý zápor. Všetky základné črty Záborského prozaických textov ako vedomá antimýtickosť, heteronymia, kreaturálnosť, paradoxnosť, ironickosť ako reflexívna zdvojenosť textu, metalepsa ako základná rétorická figúra, grotesknosť a žáner „letiacich arabesiek“ však svedčia o tom, že Záborského neskoré prozaické dielo a najmä Faustiáda patrí do línie romantickej irónie. Najnovší slavistický výskum identifikuje romantickú iróniu ako prejav neskorého romantizmu v Puškinovom Eugenovi Oneginovi (H. Meyer), v Słowackého Balladyne (M. Żmigrodska, G. Ritz), či v ranom Hálkovi (Z. Hrbata, M. Procházka). Do tohto výskumného prúdu sa vedome začleňuje aj štúdia Kocúrkovo ako slovenský antimýtus.
In the 70s and the 80s of the 20th century, a new view of Záborský’s literary work began to occur. A. Bagin formed the key hypothesis about Záborský as a modern author. The problem of comical in his works was opened by S. Rakús and A. Kruláková. A. Kruláková was also the first who depicted an irony line in the Slovak literature from Bajza, Chalupka to Záborský. Then J. Števček, V. Mikula a P. Darovec adopted it into their interpretations. In his interpretation of the prose by P. Vilikovského Večne je zelený ... (Ever Green Is...) P. Darovec worked it up until the present time. In the 70s and 80s O. Čepan dealt with the poetics of Záborský‘s prose most intensively. In Záborský’s prose he identified paradox and irony as its primary features. Both O. Čepan and A. Kruláková revealed the domination of low (Bachtin) carnality. In his Summary to Faustiáda (1984) and mainly in his introductory study Staromilský novátor Jonáš Záborský? in Dielo I (1989) Oskár Čepan changed his former thesis about Záborský as a late Classicist and he described his work as a part of Romanticism, its “reverse”, negative and natural negation. All main features of Záborský ’s prose texts as its intentional anti-myth character, heteronymous character, monsterlikeness, paradox, irony as a reflexive duplication of the text, metalepsis as a basic rhetoric figure, grotesque as a genre of “flying arabesques” prove that Záborský’s late proses mainly Faustiáda belong among the works that use the Romantic irony. The latest Slavic research has identified the Romantic irony as a discourse of the late Romanticism in Puškin’s Eugen Onegin (H. Meyer), in Słowacký’s Balladyne (M. Żmigrodska, G. Ritz) or in early works of Hálek (Z. Hrbata, M. Procházka). Also the study Kocúrkovo as a Slovak Anti-Myth belongs to this line of research.
Ako citovať:
ISO 690:
Zajac, P. 2019. Kocúrkovo ako slovenský antimýtus. In Slovenská literatúra, vol. 52, no.4-5, pp. 348-368. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Zajac, P. (2019). Kocúrkovo ako slovenský antimýtus. Slovenská literatúra, 52(4-5), 348-368. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 7. 1. 2019