Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Od stavby k funkcii (Príspevok k poetike rozprávok)

In: Slovenská literatúra, vol. 53, no. 3-4
Jana Pácalová Piroščáková Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2019, 221 - 242
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
COMPOSITION OF A FAIRY TALE, POETICS OF FAIRY TALE, FORMULA, FIGURES, FICTIONAL WORLD
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Cieľom príspevku je ukázať, že úvodné a záverečné formuly ako jeden z najmarkantnejších znakov kompozície rozprávky sú napriek ich základnej vlastnosti – štruktúrnej, výrazovej a významovej ustálenosti – vnútorne štruktúrované, pričom táto skutočnosť má pre poetiku rozprávky kľúčový význam. Formuly sme analyzovali na etnografickom materiále (tzv. Wollmanov súpis slovenských rozprávok), ktorý pre potreby tohto príspevku objektívnejšie – v porovnaní s formulami z literárnych rozprávok – odráža typológiu formúl. Tieto sme analyzovali s ohľadom na ich stavbu, spôsob rozvíjania, štylizovania, postoja rozprávača, mieru konvenčnosti a spôsob jej narúšania. Na základe štylisticko-naratívnej analýzy viac ako tisícky úvodných a záverečných formúl sme identifikovali niekoľko typov týchto rámcových útvarov: jednoduché úvodné a záverečné formuly, vyznačujúce sa najnižším stupňom štylizovanosti a rozvitosti konvencionalizovanej formy a obsahu; štylizované úvodné formuly (čarovné), explicitne charakterizujúce fikčný svet rozprávky; štylizované úvodné (rétorické) a záverečné (formuly s účasťou rozprávača na deji) formuly, vyjadrujúce postoj rozprávača k rozprávanému príbehu. Ďalej sme zistili, že vo folklórnom prostredí na rozdiel od literárneho sa formuly v pravom slova zmysle vyskytujú zriedkavejšie – rámcovanie formulami totiž chýba až v tretine všetkých textov. Z analýzy ďalej vyplynulo, ako jednotlivé typy formúl podmieňujú žánrové charakteristiky textu, ktorý rámcujú, ako závisia od rozprávačských daností interpreta, a akú výpovednú hodnotu majú vo vzťahu k rámcovanému textu (z hľadiska rozprávky ako orálneho žánru – naratívne stratégie – a z hľadiska rozprávky ako fikčného textu). V závere príspevku sme vymedzili funkcie formúl, ktoré sa otvárajú práve na pozadí typologickej modifikácie formúl. Základnou funkciou formúl je deklarovanie rozprávkového príbehu ako príbehu fikčného – formuly preto možno považovať za typ metaleptických figúr. Štúdia je podnetným príspevkom k teórii rozprávky, ktorá formuly doposiaľ bližšie nešpecifikovala, a predstavuje východisko k analýze literárnych rozprávok. Ukázalo sa, že stvárnenie formúl vo folklórnej a literárnej rozprávke má odlišnú výpovednú hodnotu.
The aim of my contribution is to show that introductory and final formula considered as one of the most phenomenal features of a fairy tale are in spite of their basic characteristic - structural, expressional and semantic tradition – inwardly structured, while this fact makes a key influence on the poetic of fairy tales. These formula were analysed on the ethnographic material (so called Wolman’s catalogue of Slovak fairy tales), who for the needs of this contribution more objectively – in comparison with formula from literary fairy tales – reflects a typology of formula. We analysed them regard with their construction, way of development, stylisation, attitude of a narrator, measure of convention and a way of its contamination. Following a stylistically – narrative analysis of more than thousands introductory and final formula we identified several types of these skeleton forms: simple introductory and final formula characterised by lower degree of stylization and development of conventionalised form and content; stylised introductory formulas (magic), explicitly characterised fictional world fairy tales; stylised introductory formula (rhetoric) and final (formula with an involvement of a narrator into a plot) formula, expressing an attitude of a narrator to the told story. Further we found that in the folk environment differently from the literary one the occurrence of formula in the right sense of word is rarer – in more than one third of the texts the skeleton of formula is missed. From the analysis it is clear how some of the types of formula determine generic characteristic of texts in which they are their skeleton, how much they also depend on an interpret ´s narrative characteristics and what is their message value regarding with the skeleton text (from the aspect of a fairy tale as an oral genre– narrative strategies – and from the aspect of a fairy text as a fictional text). In the end of my contribution we defined functions of formula, which are revealed just on the background of typological modification of formula. The basic function of formula is to declare a fairy tale story as a fictional story – that is why we can consider formula as a type of metaleptic figures. The study is an inspirational contribution to the theory of fairy tales which has not specified in details formula and which represents a base to analysis of literary fairy tales. It was shown that making formula in the folk and literary fairy tales differ in the message value.
Ako citovať:
ISO 690:
Pácalová Piroščáková , J. 2019. Od stavby k funkcii (Príspevok k poetike rozprávok). In Slovenská literatúra, vol. 53, no.3-4, pp. 221-242. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Pácalová Piroščáková , J. (2019). Od stavby k funkcii (Príspevok k poetike rozprávok). Slovenská literatúra, 53(3-4), 221-242. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 8. 1. 2019