Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Zostup do hlbín suterénu, výstup do výšin povaly

In: Slovenská literatúra, vol. 56, no. 3
Tomáš Horváth Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2009, 221 - 232
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
GENRE, CRIME STORY, PULP MAGAZINES, PAP, MINIMISED DESCRIPTION
Typ článku: II. Štúdie / II. Studies
O článku:
V úvode štúdie konštatujeme, že spoločenská i literárna kríza v období schematizmu, ktorý potláčal „nízke“, zábavné žánre ako „buržoázny prežitok“, mala aj svoje neintencionálne pozitívne dôsledky pre písanie o detektívke: následný boom vydávania detektívok v 60. rokoch 20. storočia priniesol so sebou aj potrebu ich obhajoby, čo sa dialo pomocou erudovanej literárnovednej reflexie (J. Škvorecký, J. Zábrana, F. Jungwirth, K. Földvári, dr. R. Štukovský, V. Petrík, T. Schwarz, E. Klinger a iní). V ďalšej časti štúdie prechádzame do „suterénu“ detektívneho žánru a analyzujeme literárne postupy príbehov Nicka Cartera, Toma Sharka a Léona Cliftona. Analyzujeme napríklad príbehy Toma Sharka, ktoré zachovávajú mnohé zo schémy klasickej detektívky: páchateľ je vždy utajený, nasleduje naratívny blok vyšetrovania (v „tomsharkovkách“ dobrodružný a dominantný v celej kompozícii) a napokon je v riešiacej scéne páchateľ odhalený ako jedna z účinkujúcich postáv, tá najmenej nápadná („the least-likely person“). Na rozdiel od klasickej detektívky však tieto príbehy nedodržiavajú zásady fair play, v tých časoch už detektívkarskymi zákonodarcami sformulované. Touto vlastnosťou sa k „tomsharkovkám“ návratne približujú súčasné trilery, samozrejme, už väčšmi zápletkovo i štylisticky prepracované.
In the introduction of the study we stated that the social and literary crisis in the period of schematism that suppressed “low“, entertaining genres as “bourgeois relic“, had also its non intentional positive consequences on writing about a crime story: following boom of publishing detective novels in the 60 – tieth of the 20th century brought also a need of their defence, what happened then with help of scholarly reflection on literary scholarship (J. Škvorecký, J. Zábrana, F. Jungwirth, K. Földvári, dr. R. Štukovský, V. Petrík, T. Schwarz, E. Klinger and others). In the study we come to the “basement” of a detective genre and make analysis of literary courses of Nick´s Carter , Tom´s Shark and Leon´s Clifton. We analysis e.g. Tom´s Shark stories keeping much the schemes of a classical type of a crime story: a criminal is always mysterious, then narrative block follows the investigation (in “Tom´s Shark like stories“ adventurous and dominant in all the composition) and finally the criminal is disclosed in the scene presenting solution as one of participating characters, usually “the least-likely person“. In spite of classical crime story those stories do not follow the fair play rules, articulated by former establishers of the detective genre. That quality nowadays thrillers are to meet and that way they become close to “Tom´s Shark like stories “, of course, they are more worked out in plot and in stylistics.
Ako citovať:
ISO 690:
Horváth, T. 2009. Zostup do hlbín suterénu, výstup do výšin povaly. In Slovenská literatúra, vol. 56, no.3, pp. 221-232. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Horváth, T. (2009). Zostup do hlbín suterénu, výstup do výšin povaly. Slovenská literatúra, 56(3), 221-232. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS