Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Na margo poézie a prózy (lyriky a epiky) ako dvoch podôb kritickej iniciácie a inšpirácie pri práci s literatúrou

In: Slovenská literatúra, vol. 56, no. 3
Fedor Matejov
Detaily:
Rok, strany: 2009, 201 - 205
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
POETRY, FICTION, INTERPRETATION
Typ článku: II. Štúdie / II. Studies
O článku:
Úvaha chce byť krátkym zhrnutím čitateľskej a sčasti aj pracovnej skúsenosti s textami venovanými slovenskej literatúre približne posledného polstoročia. Túto skúsenosť vyhrocuje do titulom formulovanej tézy. Dokladá ju ďalej enumeráciou z tohto hľadiska relevantných kľúčových mien a gest od moderny začiatku storočia, hlavne však od 30. a 40. rokov cez 60. roky po 70. a 80. roky. Písanie o poézii sa diferencovalo na staršiu líniu pesonalizujúcu (empatickú či kriticky dištančnú) s dôrazom na evokáciu diela a charakterológiu autora a metodicky postupujúcu líniu štrukturálnu. Tá v inšpiratívnej konfrontácii s premenami poézie konca 50. a 60. rokov vydala zo seba viacero interpretačných iniciatív, sústredených na významovo komplikované súdobé básnické texty. Próza – pri všetkých modernizačných premenách – svojimi členitejšie konštituovanými „svetmi“ akoby ešte vždy väčšmi korešpondovala s bezprostredným seba-pochopením spoločnosti, s jej oficiálnymi či alternatívnymi výkladmi, než súdobá poézia, ak sa neberie naivne len ako expresia alebo symptóm, svojou „svet“ roztvárajúcou explozívnosťou, kontemplatívnosťou, fragmentárnosťou atď. Menej konfliktnému transponovaniu prózy do literárnohistoriografického traktovania literatúry zrejme napomáhajú analógie naratívnej štruktúry umeleckej prózy a historiografického výkladu. Bežnú prácu s literatúrou problematizujúca skúsenosť s významovo silnou poéziou môže byť tak pripomienkou: dejiny nie sú len konštatovanou „následnosťou“ a „podobnosťou“ faktov (vo všetkých metodických travestiách ešte vždy comtovskej proveniencie), ale majú nespektakulárnu dimenziu „in actu“ absolvovaných významových ruptúr, explózií, epifánií, iluminácií či katastrof – práve na spôsob utvárania, diania, „práce“ lyrického textu.
This reflection is a short summary of reading and partly a work experience with the texts devoted to Slovak literature. They come approximately from the half of the last century. This experience points the title of formulated thesis. It also vouched it by enumeration of the relevant key names from that aspect and gestures coming from the Modernism of the beginning century, mainly from the 30-tieth and the 40-tieth throughout the 60-tieth and after the 70-tieth and the 80-tieth. Writing about poetry was particularly focused on older line personalized (empathic or critically distant), and stressing more evocation of the work, dealing with the character of an author and methodically progressing a structural line. That is in inspirational confrontation with a transformation in poetry that happened in the end of the 50- tieth and the 60-tieth that evolved several interpretational initiatives concentrated semantically on complicated contemporary poetic texts. Fiction – in all transformations that modernized it – as it would correspondence more with all the more articulated constituted “worlds“ than contemporary poetry with intermediate self-understanding of society, with its official or alternative explanation if it is not considered naively only as an expression or a symptom with its the “world“ opening explosiveness, contemplativeness, fragmentariness, etc. Analogies of narrative fiction and historiography interpretation could help in a less conflicted transposed fiction into treating history of literature. An experience that makes rather problematic an usual work with literature of a strong poetry sort can serve as a reminder: history is not only stated by “subsequence “and “similarity “of facts (in all methodological travesties still always of Comte´s provenience), but it has non spectacular dimension “in actu“ evolving semantic ruptures, explosions, epiphanies, illuminations, or catastrophes – just a way of articulation, happening, “work“ of lyric text.
Ako citovať:
ISO 690:
Matejov, F. 2009. Na margo poézie a prózy (lyriky a epiky) ako dvoch podôb kritickej iniciácie a inšpirácie pri práci s literatúrou. In Slovenská literatúra, vol. 56, no.3, pp. 201-205. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Matejov, F. (2009). Na margo poézie a prózy (lyriky a epiky) ako dvoch podôb kritickej iniciácie a inšpirácie pri práci s literatúrou. Slovenská literatúra, 56(3), 201-205. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS