Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

ČO JE DIVADLO, TO PREDSA NIE JE NAOZAJ

In: Slovenské divadlo, vol. 56, no. 1
Matúš Oľha
Detaily:
Rok, strany: 2008, 77 - 105
Kľúčové slová:
Štefan Hudák - scénografia - situácia v 60. rokoch - Ladislav Vychodil - VŠMU - Milan Sládek - študentské festivaly - Slovenská televízia - Malé divadelné štúdio
Typ článku: 3 rozhovor / 3 dialogue
O článku:
Redakcia pokračuje v uverejňovaní profilových rozhovorov s významnými osobnosťami slovenského divadla príspevkom režiséra Matúša Oľhu a Štefana Hudáka. Štefan Hudák, scénický výtvarník, rodák z Veľkého Šariša (27. 6. 1942), patrí do generácie, ktorá vstupovala do aktívneho umeleckého života v šesťdesiatych rokoch minulého storočia. Už na škole spolupracoval ako scénograf so Slovenským národným divadlom, ale aj s divadlom, ktoré tvorilo avantgardnú alternatívu k prvej činohernej scéne, s Divadlom Na korze. V roku 1968 sa stal interným výtvarníkom Československej televízie v Košiciach. Jeho realizované televízne scénické riešenia sa počítajú na stovky a vždy bol i je aj divadelným scénografom. Už na škole spolupracoval s mímom Milanom Sládkom, pre ktorého inscenáciu Kyrmezerovej morality Komedia o Bohatci a Lazarovi, navrhol a realizoval scénu, ktorá dnes už patrí do klasického odkazu slovenskej scénografie. Spolu s výraznými osobnosťami svojej generácie, ako Rasťo Bohuš, Jozef Ciller, Tomáš Berka, či Ján Zavarský, tvorí prúd, ktorý sa zvykne označovať termínom akčná scénografia, v ktorej sa scénograf stáva spolutvorcom divadelného predstavenia. V prvej časti rozhovoru približuje Štefan Hudák slovenskú divadelnú realitu v čase svojho štúdia a spomína na zahraničné festivaly na ktorých VŠMU vystupovala. Spomína na žičlivú a tvorivú atmosféru, ktorá v tom čase pri tvorbe školských inscenácií panovala i na pedagógov a ďalších pracovníkov školy, s ktorými spolupracoval.
An editorial offi ce continues in publishing profi le interviews with meaningful personalities of the Slovak theatre by a contribution by Matúš Oľha and Štefan Hudák. Štefan Hudák, a scenic designer, native of Veľký Šariš (27th June 1942) belongs to the generation which was entering an active artistic life in sixties of the last century. Even while studying still, he had cooperated as a scenographer with the Slovak National Theatre, but also with a theatre which created an avant- garde alternative to the fi rst drama scene, with Divadlo na Korze (The Theatre on Promenade). In 1968 he became an internal designer of the Czechoslovak Television in Košice. The TV scenic solutions he did, could be counted in hundreds – and he has always been – until now – also a theatre scenographer. When still at school, he had cooperated with a mime Milan Sládek. He designed and carried out the scene for his staging of Kyrmezer´s morality Komedie o Bohatci a Lazarovi (Comedy on Dives and Lazarus) which until now belongs to the classical heritage of the Slovak scenography. Together with outstanding personalities of his generation like Rasťo Bohuš, Jozef Ciller, Tomáš Berka, or Ján Zavarský, he is part of the stream which is usually determined as action scenography – where a scenographer becomes a co-creator of the theatre performance. In the fi rst part of interview Štefan Hudák is zooming the Slovak theatre reality in times of his studying and is recalling the foreign festivals where The Fine Arts Faculty had performed. He is recalling a well disposed and creative atmosphere which had been present in a creation of university stagings, and also teachers and other university workers with whom he had been cooperating then.
Ako citovať:
ISO 690:
Oľha, M. 2008. ČO JE DIVADLO, TO PREDSA NIE JE NAOZAJ. In Slovenské divadlo, vol. 56, no.1, pp. 77-105. 0037-699X.

APA:
Oľha, M. (2008). ČO JE DIVADLO, TO PREDSA NIE JE NAOZAJ. Slovenské divadlo, 56(1), 77-105. 0037-699X.