Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

ZUZANA KRONEROVÁ ALEBO

In: Slovenské divadlo, vol. 56, no. 1
Zuzana Hlavenková - Bakošová
Detaily:
Rok, strany: 2008, 21 - 37
Kľúčové slová:
Zuzana Kronerová - Divadlo pre deti a mládež v Trnave - Nová scéna - činohra SND - Divadlo Astorka-Korzo´90
Typ článku: 1 štúdia / 1
O článku:
Štúdia je venovaná výraznej osobnosti slovenského herectva, Zuzane Kronerovej, ktorá začínala v Divadle pre deti a mládež v Trnave /1974/. Tu spolupracovala najmä s režisérom Jurajom Nvotom a dramaturgičkou Mirkou Čibenkovou. V roku 1979 prešla do činohry Novej scény v Bratislave. Pod režijným vedením V. Strniska vznikajú v tomto období všetky jej výrazné postavy: Konstancia v Amadeovi (1982), Mášenka v Ostrovského hre Aj múdry schybí (1983), Varja vo Višňovom sade (1984). Maturina v Donovi Juanovi (1986). Po krátkom odchode do činohry Slovenského národného divadla, kde však nedostala uspokojivé ponuky, sa v roku 1990 rozhodla situáciu riešiť radikálne a prijala angažmán v novovznikajúcom divadle Astorka Korzo´90. V malom komornom divadle sa udomácnila veľmi rýchlo. K najvýraznejším postavám, ktoré v divadle Astorka - Korze´90 hrala, patria dodnes jej matky. Najskôr to bola tvrdá a neústupčivá despotka Bernarda Alba zo slávnej Lorcovej drámy Dom Bernardy Alby (1993), neskôr Matka plná nevyspytateľnosti, manipulatívna a plná ambivalencie v rovnomennej Pitínskeho groteske Matka (1997), a napokon Shirley v monodráme Shirley Valentine (2004). Hrala však s chuťou aj rozmarné roztopašné hravo cynické dámy, čo otvárajú priestor do takých rovín scénických mágií, ktoré veštia vždy smiešnosmutné drámy, ako Ulitu v Ostrovského Lese, Fridu z Historiek z Viedenského lesa, Ernu z Kazimíra a Karolíny, Louise z Cintorína slonov či Kláru z Kláriných vzťahov.
The study is dedicated to a signifi cant personality of the Slovak dramatic art, Zuzana Kronerová, who started in the Theatre for Children and Youth in Trnava /1974/. Here she cooperated mainly with a director Juraj Nvota and a dramaturgist Mirka Čibenková. In 1970 she changed for the drama theatre Nová scéna (New cene) in Bratislava. In this phase under command of a director V. Strnisko all her expressive characters originate:Constancia in Amadeus (1982), Mashenka in Ostrovsky Aj múdry schybí (Wise Can Be Mistaken, Too) (1983), Varja in The Cherry Orchad (1984) Maturina in Don Juan(1986). Aft er she had shortly left for The Slovak National Theatre – drama, where the offers placed were not satisfying her needs, she decided to radically solve the situation by accepting an engagement with the newly established theatre Astorka – Korzo ´90. In a small chamber theatre she quickly adapted. To the most striking characters she pictured in the theatre Astorka up to these days belong her fi gurations of mother. At fi rst it was a tough and unyielding despot Bernarda Alba from the famous Lorca ´s drama The House of Bernarda Alba (1993), later it was a manipulative mother, full of inscrutability and ambivalence in a grotesque play named the same Mother (1997) by Pitínsky, and fi nally Shirley in a monodrama Shirley Valentine (2004). Kronerová was playing with verve also capricious lascivious playfully cynical ladies who open the space into such levels of scenical magic which omen always comic-melancholic dramas, like Ulita in Ostrovsky Forest, Frida from Tales from Vienna Wood, Erna from Kazimir and Karolína, Louise from the Cemetry of Elephants or Klára from Klara´s Relationships.
Ako citovať:
ISO 690:
Hlavenková - Bakošová, Z. 2008. ZUZANA KRONEROVÁ ALEBO. In Slovenské divadlo, vol. 56, no.1, pp. 21-37. 0037-699X.

APA:
Hlavenková - Bakošová, Z. (2008). ZUZANA KRONEROVÁ ALEBO. Slovenské divadlo, 56(1), 21-37. 0037-699X.