Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

MACHATOV ODCHOD DO PÚŠTE

In: Slovenské divadlo, vol. 56, no. 1
Ladislav Čavojský
Detaily:
Rok, strany: 2008, 3 - 11
Kľúčové slová:
Karol Machata - herectvo - SND
Typ článku: 1 štúdia / 1
O článku:
Popredný historik slovenského divadla pripomína štúdiou významné životné jubileum jedného z vynikajúcich slovenských divadelných, filmových a rozhlasových hercov, Karola Machatu. Rekapituluje jeho umeleckú tvorbu, od začiatkov v martinskom divadle, kde dostal okrem iných i titulnú úlohu v Mahenovej dráme Jánošík a svojim mimoriadnym komediálnym nadaním pomohol pre moderné divadlo objaviť klasickú hru Jána Hollého Geľo Sebechlebský. Po príchode do reprezentatívnej činohry Národného divadla sa podieľal v spolupráci s režisérmi Karolom Zacharom, Jozefom Budským, Pavlom Hasprom a ďalšími na desiatkach inscenácií, ktoré patria k tomu najkvalitnejšiemu, čím sa divadlo môže chváliť – od Goldoniho Vejára, cez Veselé paničky z Windsoru W. Shakespeara, Čechovovho Ivanova, až po Kráľa Leara. Machatove postavy sa vždy vyznačovali vynikajúcim prepracovaním hlasového prejavu, bol schopný aj z vedľajších úloh vytvoriť prenikavé individuality, ktoré sa dostávali do centra pozornosti divákov. Jeho poslednou divadelnou postavou bol Kreon v Jeffersovej verzii antickej Medei (1996). Kreon je na konci Machatových kreácií. Po poslednej premiére bol v divadle ešte tri sezóny, no novú rolu už nedostal.
A prominent historian of the Slovak theatre is commemorating by his study a signifi cant life jubilee of one of the excellent Slovak theatre, fi lm and radio actor, Karol Machata. He is summarizing his artistic creation since his beginnings in the theatre of Martin, where among others he had played the main role in Mahen´s drama Jánošík and by his extraordinary dramatic talent helped in discovering a classic play by Ján Hollý Geľo Sebechlebský in the premises of a modern theatre. Aft er he had come to a representative drama theatre of The Slovak National Theatre, he co-participated in work with directors Karol Zachar, Jozef Budský, Pavol Haspra and others, on tens of stagings which belong to the best class of theatre performances – from Goldoni The Fan, through Merry Wives of Windsor by W. Shakespeare, Chekhov´s Ivanov up to King Lear. Machata´s characters have always been typical in excellently worked out vocal performance, he was able to create vivid individuals out of supporting roles which thus have become centred in spectators´perception. His last theatre character was Croen in Jeff er´s version of an antique Medea(1966). Creon is at the end of Machata´s creations. Aft er latest fi rst night he stayed three more seasons in the theathre but has not got a another role since then.
Ako citovať:
ISO 690:
Čavojský, L. 2008. MACHATOV ODCHOD DO PÚŠTE. In Slovenské divadlo, vol. 56, no.1, pp. 3-11. 0037-699X.

APA:
Čavojský, L. (2008). MACHATOV ODCHOD DO PÚŠTE. Slovenské divadlo, 56(1), 3-11. 0037-699X.