Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

HERECKÉ PRÍLEŽITOSTI MÁRIE KRÁĽOVIČOVEJ U MILOŠA PIETRA

In: Slovenské divadlo, vol. 55, no. 3
Milan Polák
Detaily:
Rok, strany: 2007, 462 - 470
Kľúčové slová:
Mária Kráľovičová - Miloš Pietor - herečkine dramatické postavy v Pietrovych inscenáciách
Typ článku: 1 štúdia / 1 studie
O článku:
Autor pripravovanej monografie jubilujúcej herečky činohry Slovenského národného divadla, Márie Kráľovičovej, ktorej osemdesiatiny si v plnej hereckej sile spolu s ňou pripomenula slovenská divadelná verejnosť (narodila sa 7.6.1927) – ako inak, premiérou v SND, sa v publikovanej kapitole zaoberá herečkinou spoluprácou s režisérom Milošom Pietorom. Napriek tomu, že netrvala dlho, bola pre Kráľovičovú novým zdrojom hereckej a tvorivej inšpirácie, pomohla jej rozokryť nové dimenzie jej herectva. Miloš Pietor sa stal interným režisérom Činohry SND v roku 1978, hoci už predtým so súborom niektoré inscenácie naštudoval. V tom čase mal už za sebou zaujímavú umeleckú biografiu a patril k najtvorivejším a najinvenčnejším slovenským režisérom, ktorí v tejto disciplíne otvárali slovenskému divadelníctvu nové obzory. Miloš Pietor mal vyhranenú vlastnú dramaturgiu, ale mal aj svoj vlastný spôsob vedenia hercov. Práve kreovanie postáv v jeho inscenáciách poukazovalo na jeho osobitý rukopis, ktorý vychádzal zo psychológie postavy a jej reálneho vykreslenia a smeroval k výraznejším čiaram ostro kreslených charakterov často groteskne zveličených, zahraných navyše s osobným prístupom herca k svojej postave. Nesporne bol dôstojným pokračovateľom takých osobností v relatívne krátkych dejinách slovenského divadla, akými boli Borodáč, Jamnický, Zachar či Budský. Spolupráca s Milošom Pietrom bola pre Máriu Kráľovičovú prínosom. Ešte vo väčšej miere, aj vďaka režisérovej cieľavedomosti, objavili sa v jej prejave nové dimenzie herectva, či už to boli presvedčivé psychologické sondy, výrazný dramatický rozmer charakterov, smerovanie k skratke, štylizácii, náznaku ale aj k irónii a ku groteske. Bola to plodná a jej výsledkom boli zrelé plody hereckej tvorivosti a tie predstavovali vynikajúce a nezabudnuteľné postavy, ktoré pod jeho režijným vedením vytvorila.
The author of a newly prepared monography of a jubileeing actress of the Slovak National Theatre drama Mária Kráľovičová, whose eightieth birthday in a full actor potential in her presence was commemorated by the Slovak theatrical public (born 7th June 1927) – how else, by the drama premiere in the Slovak National Theatre, is in a published chapter dealing with actress´ cooperation with a director and actor Miloš Pietor. Despite the fact it did not last long, for Kraľovičová it meant a new source of actor and creative inspiration, helping her uncover new dimensions of her actor art. Miloš Pietor became an internal director of the Slovak National Theatre Drama in 1978, even though he had performed several stagings with this troupe. In that period he had had an interesting artistic biography behind him and belonged to the most creative and inventive Slovak directors, who were opening new theatrical horizons of the Slovak theatrical art in this discipline. Miloš Pietor possessed a well –marked own dramaturgy, but also his way of leading actors was unique. Mainly his approach to modelling actors in stagings was pointing at his own special handwriting stemming from psychology of a character and its real picturing, and was directing to more striking lines of sharply designed characters, many times exaggerated by a grotesque way, moreover performed with an personal approach of the actor to a featured character. Undoubtedly, he was a dignified continuator of such personalities as Borodáč, Jamnický, Zachar or Budský in a relatively short history of the Slovak theatre. The cooperation with Miloš Pietor was definitely beneficial for Mária Kráľovičová. Thanks to director´s resolution, new dimensions of actor art had been occuring in her acting in a greater extend – ranging from convincing psychological exploring, striking dramatic shape of characters, moving towards abbreviation, stylization and hinting, to irony and grotesque. It was fruitful, with a result of ripe fruit of artistic actor creativity, representing unforgettable characters that Mária Kráľovičová had created under leadership of this director.
Ako citovať:
ISO 690:
Polák, M. 2007. HERECKÉ PRÍLEŽITOSTI MÁRIE KRÁĽOVIČOVEJ U MILOŠA PIETRA. In Slovenské divadlo, vol. 55, no.3, pp. 462-470. 0037-699X.

APA:
Polák, M. (2007). HERECKÉ PRÍLEŽITOSTI MÁRIE KRÁĽOVIČOVEJ U MILOŠA PIETRA. Slovenské divadlo, 55(3), 462-470. 0037-699X.