Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

AKTUALIZAČNÉ TENDENCIE PRI INSCENOVANÍ ČECHOVOVEJ ČAJKY V SLOVENSKÝCH PROFESIONÁLNYCH DIVADLÁCH

In: Slovenské divadlo, vol. 55, no. 3
Cibulková Kristína
Detaily:
Rok, strany: 2007, 404 - 419
Kľúčové slová:
Anton Pavlovič Čechov - hra Čajka - slovenská inscenačná tradícia
Typ článku: 1 štúdia / 1 studie
O článku:
Autorka sa zaoberá skúmaním interpretačných podôb viacerých naštudovaní Čechovovej hry Čajka v slovenských profesionálnych divadlách. Zdôrazňuje „prvolezecký“ význam inscenácie Milolša Pietra v martinskom divadle v roku 1963 a upozorňuje, že režisér sa k tomuto titulu neskôr ešte dvakrát (1976 na Novej scéne so skvelou Magdou Vášáryovou ako Ninou Zariečnou a 1988 v Štúdiu Novej scény) vrátil, pričom každá z jeho inscenácií bola koncepčne iná, zodpovedajúca spoločenskej situácii a skúsenosti slovenského diváka. Spomedzi inscenácií, ktoré vznikli po roku 1990 oceňuje ako relatívne najzaujímavejšie režijné naštudovanie inscenáciu dramaturga nitrianskeho divadla S. Sprušanského, ktorý inscenáciu pripravil nie v niektorej zo sál Divadla A. Bagara, ale v priestore skladu kulís a hrá ho ako príbeh o ľuďoch v zákulisí. Druhou silne akcentovanou témou inscenácie bola problematika slávy a úspechu. Autorka v tejto súvislosti upozorňuje na mimoriadne pozoruhodný výkon Evy Večerovej v postave Arkadinovej.
The author is dealing with studying several variations of performances of Chekhov´s play Seagull in Slovak professional theatres. She is emhasising the meaning of „ first – climbing“ done by Miloš Pietor in his staging in the theatre of Martin in 1963, and is stressing that the director returned to this title two more times (in 1963 at Nová scéna (New Scene) with excellent Magda Vašáryová as Nina Zariečna and in 1988 in Štúdio Novej scény (New Scene Study) and each of his stagings was different by its conception, corresponding to the social situation and situation of the Slovak spectator. Among stagings that originated after 1990, the author of the study is praising as relatively most interesting the performance done by a dramaturgist of the theatre in Nitra S. Sprušanský who did not prepare the staging in one of the theatre halls of the Theatre of A. Bagar, but in surroundings of a stock of coullises, as a story of people from the back stage. The second strongly accentuated topic of the staging was the issue of fame and success. The author is in this connection pointing at extraordinary well mastered acting of Eva Večerová featuring Arkadinová.
Ako citovať:
ISO 690:
Kristína, C. 2007. AKTUALIZAČNÉ TENDENCIE PRI INSCENOVANÍ ČECHOVOVEJ ČAJKY V SLOVENSKÝCH PROFESIONÁLNYCH DIVADLÁCH. In Slovenské divadlo, vol. 55, no.3, pp. 404-419. 0037-699X.

APA:
Kristína, C. (2007). AKTUALIZAČNÉ TENDENCIE PRI INSCENOVANÍ ČECHOVOVEJ ČAJKY V SLOVENSKÝCH PROFESIONÁLNYCH DIVADLÁCH. Slovenské divadlo, 55(3), 404-419. 0037-699X.