Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

PERCEPCIA STROJA A TECHNO-IMAGINÁCIA

In: Slovenské divadlo, vol. 55, no. 2
Martin Palúch
Detaily:
Rok, strany: 2007, 133 - 138
Typ článku: 1 štúdia / 1 studie
O článku:
Štúdia sa zaoberá technickou percepciou prístroja (fotoaparátu, kamery), v centre ktorej stojí ako výsledný produkt technický obraz a jeho analogické kódy. Označujeme ich za analogické v tom zmysle, že rozvíjajú starodávnu skúsenosť ľudstva so zrkadlom. Fotografia a film substituujú vlastnosti zrkadla a ustanovujú nový vzťah medzi „zrkadlom“ ako nadkódom a jeho referentom. Vytvárajú kódy, ktoré zaznamenávajú referent v takom stave v akom „tu a teraz“ (skutočnosť) referent „bol“ (fotografické a filmové zobrazenie). Rozlišujeme plošné kódy dvojrozmerné v prípade fotografie a trojrozmerné v prípade filmu. Hovoríme v prvom rade o plošných konfiguráciách. O vplyve techno-percepcie prístroja na naše prirodzené vnímanie svedčia rôzne formy manipulácie a aranžovania pred-aparátovej reality (pre fotoaparát, filmovú kameru) za účelom jej snímania, pretože len v stave akým je technický obraz, nadobudne realita intencionálny význam alebo naopak, všadeprítomnosť technických obrazov spätne determinuje naše správanie sa v prirodzenej realite
The study deals with a technical perception of a device (a camera) in whose centre is as an end product a technical picture and its analogical codes. We indicate them analogical in that sense, since they can develop an ancient experience of humanity with a mirror. A photography and film substitute properties of the mirror and establish a new relationship between „ mirror“ as a supercode and its reporter. They create codes, which record the reporter in the status where „here and now“ (reality) the reporter „was“ (photographic and film picturing). We distinguish two-dimensional flat codes in case of photograph, and three- dimensional flat codes in case of film. We speak first of all about flat configurations. The influence of techno – perception on our natural perception can be shown on various manipulation forms, and on the arranging of pre- aparatus reality (for a camera or film camera) for the purpose of its shooting, since only in the status of a technical picture, the reality reaches an intentional meaning, or on the contrary, the omnipresence of technical pictures retroactively determines our behaviour in the natural reality.
Ako citovať:
ISO 690:
Palúch, M. 2007. PERCEPCIA STROJA A TECHNO-IMAGINÁCIA. In Slovenské divadlo, vol. 55, no.2, pp. 133-138. 0037-699X.

APA:
Palúch, M. (2007). PERCEPCIA STROJA A TECHNO-IMAGINÁCIA. Slovenské divadlo, 55(2), 133-138. 0037-699X.