Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Čína a film

In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 4
Viera Langerová
Detaily:
Rok, strany: 2006, 616 - 645
Kľúčové slová:
čínska kinematgrafia - historický vývoj - súčasnosť - čínski režiséri a herci - festivalové prieomy
Typ článku: esej
O článku:
Odborníčka na ázijské kinematografie sa v ďalšej časti voľného cyklu štúdií (v Slovenskom divadle, roč. 52, 2004 vyšla jej štúdia Iranian Film (An Open Chapter) a v 51. ročníku, 2003, štúdie The Phenomenon of Asian Cinematography (Some historic Facts) a South Korea, the Asian Film Tiger (Kim Ki-duk, Messanger of the Land of tje Rose-mallow Bud on Our Film Screens) zaoberá situáciou kinemtografie v najľudnatejšej krajine sveta, Čínskej republike. Konštatuje, že vymedzovanie sa čínskej kultúry voči barbarským susedom generovalo fenomén, ktorý sa najčastejšie porovnáva s európskym nacionalizmom. Utiekanie sa k svojim spoločenským zvyklostiam a inštitúciám v pocite kultúrnej nadradenosti sa začalo nazývať kulturalizmom. Dnes sa mnoho odborníkov pýta, ako si tento fenomén poradí s tlakom „západného globálneho kapitalizmu“, ktorý sa od roku 1984, kedy sa čínska vláda rozhodla pristúpiť k reformám, sprítomňuje takmer v každej rovine života spoločnosti. Je takmer symbolické, že mená dvoch najväčších čínskych režisérov Čchen Kchai-kea a Čang I-moua stoja pri zrode prvého prelomového filmu, ktorý na festivale v Honkongu, v roku 1983 ohlásil zmenu spoločenskej klímy. Prvý bol jeho režisérom, druhý kameramanom. Ich film Žltá zem bol nielen politickou alegóriou, ale i dôkazom pôsobivosti filmovej esencie čínskej kultúry a jej histórie. Takmer žiadny z nasledujúcich festivalov v Cannes či iných vrcholných podujatí svetového filmu sa už nezaobíde bez prezentácie diel čínskych filmárov. Cien pribúda, rovnako i svetová sláva čínskeho filmu.
A specialist in Asian cinematographies is in the next part of the free study cycle (the Slovak theatre: issue 52/2004, study Iranian Film (An Open Chapter), issue 51/2003 studies The Phenomenon of Asian Cinematography (Some historic Facts) a South Korea, the Asian Film Tiger (Kim Ki-duk, Messanger of the Land of tje Rose-mallow Bud on Our Film Screens)) is dealing with the cinematography situation in the world most populated country, in the Republic of China. She is observing that the limitation created by the Chinese culture towards its barbarian neighbours has generated a phenomenon that is most often compared with European nationalism. Recoursing to own national social mannerisms and institutions while feeling culturally superior has been given the name culturalism. Nowadys many experts have been asking the question on how this phenomenon can cope with the pressure of the „western global capitalism“ , which since 1984, when the Chinese government agreed to start reforms, has been present almost in any level of the social life. A rather symbolic is the fact that the names of greatest Chinese directors Čchen Kchai-kea a Čang I-moua stayed by the birth of the first breakthrough film, which during the festival in Honkong in 1983, had announced a change in the social climate. The former was the film director, the latter was the cameraman. Their film Yellow Country was not only a political alegory, but also an evidence of the impact of the Chinese culture and history essence. Almost none of subsequent film festivals in Cannes, or other summit events of the world film cannot do without the Chinese film producers´presentaion. The prizes together with the world recognition of the Chinese film have been accumulating. The author is in her study dealing with the historic development of the Chinese cinematography and introduces the most outstanding personalities who have contributed to the world fame of films produced by the Chinese provenance.
Ako citovať:
ISO 690:
Langerová, V. 2006. Čína a film. In Slovenské divadlo, vol. 54, no.4, pp. 616-645. 0037-699X.

APA:
Langerová, V. (2006). Čína a film. Slovenské divadlo, 54(4), 616-645. 0037-699X.