Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Noci pravdy a vykúpenia

In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 4
Dagmar Robertsová
Detaily:
Rok, strany: 2006, 587 - 598
Kľúčové slová:
ideál a realita - slovenská dráma v povojnovom období - Július Barč - Ivan - Štefan Králik - Július A. Illéš - koncentrovanosť a dramatické vypätie
Typ článku: štúdia
O článku:
Autorka skúma tri hry slovenských autorov z obdobia 1945 - 1948: Dvaja (1945) Júliusa Barča-Ivana, Posledná prekážka (1946) Štefana Králika a Povíchrica (1948) Júliusa Alexeja Illéša.Všetky tri spomenuté hry sa vyznačujú redukovaním počtu postáv na tri alebo štyri, krátkosťou času a situovaním deja do príznakového, uzavretého priestoru. Zintenzívňuje sa tak dramatický konflikt a napätie. Dôraz sa kladie na vnútorný život postáv (pôsobenie vo vonkajšej realite je relevantné len v Králikovej hre). Do deja vo všetkých prípadoch zasahuje minulosť a pomocou retrospektívy sa odhaľuje pravda o ľuďoch a udalostiach. V rámci etických otázok sa u Illéša transparentne vynára kresťanské rámcovanie, ktoré je u Barča len implikované a prekryté abstraktnosťou (a u Králika neprítomné). Každý z autorov prezentuje iný model sveta a miesta človeka v ňom. V Barčovej hre Dvaja sa vytvára priepastná dualita medzi nedokonalým ľudským svetom a svetom ideálu, nádeje a lásky. Osudy protagonistov pôsobia abstraktne, v perspektíve Iného možno až poľutovaniahodne. V Illéšovej Povíchrici je Boží zákon prítomný vo svete (prírode) a človek môže dospieť k vykúpeniu. Illéšove postavy smerujú k archaizujúcej archetypálnosti. Svet v Králikovej hre Posledná prekážka je sekulárny. Králik svojou drámou prezentuje „moderný“, časový variant všeľudského a nadčasového hľadania „šťastia“, teda možností a limitov človeka v kontakte s inými ľuďmi.
The paper discusses three plays written between 1945 and 1948: Dvaja (The Two, 1945) by Július Barč-Ivan, Posledná prekážka (The Last Obstacle, 1946) by Štefan Králik, and Povíchrica (The Gale, 1948) by less known Július Alexej Illéš. All three plays deal with passion, guilt and chances to reach reconciliation. In Illéš´s play, marked by the Christian perception, divine law rules in the universe, and human beings are able to redeem themselves. His concept of the man emphasizes archaic and archetypal elements. In Barč´s play, author´s religious worldview is not expressed directly. However, the play opens a gulf between the human world and the ideal realm void of weaknesses and passions. Králik focuses on presenting the modern, secular world, and investigates the conditions of human happiness in interpersonal relations.
Ako citovať:
ISO 690:
Robertsová, D. 2006. Noci pravdy a vykúpenia. In Slovenské divadlo, vol. 54, no.4, pp. 587-598. 0037-699X.

APA:
Robertsová, D. (2006). Noci pravdy a vykúpenia. Slovenské divadlo, 54(4), 587-598. 0037-699X.