Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Pred tridsiatimi rokmi vzniklo Malé divadelné štúdio

In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 4
Štefan Oľha
Detaily:
Rok, strany: 2006, 530 - 567
Kľúčové slová:
Malé divadelné štúdio - experimentálna scéna - Štefan Oľha - Štefan Hudák - Jozef Pražmári - mladý divák - avantgarda
Typ článku: štúdia
O článku:
V roku 1976 vzniklo v Košiciach nové, neprofesionálne divadlo. Vo vtedy novom Dome kultry, ktorý postavila a prevádzkovala obrovská oceliareň (dnes patrí koncernu U.S. Steel) dostali priestor na sebarealizáciu traja profesionálni tvorcovia, ktorí z rôznych dôvodov hľadali možnosť uplatniť sa mimo oficiálne profesionálne divadlá. Dramaturg a dramatik Štefan Oľha, perzekvovaný za spoločenskú angažovanosť v dobre tzv. Československej jari 1968-69, neobyčajne eruptívny režisér Jozef Pražmári a scénograf Štefan Hudák. Vytvorili tím, ktorý so skupinou mladých divadelných nadšencov, prevažne stredo a vysokoškolákov (ale súbore sa uplatnili aj niektorí herci z profesionálnych divadiel) naštudoval sériu inscenácií, ktoré do značnej miery ovplyvnili divadelnú tvorbu v celoslovenských súvislostiach. Z odstupu troch desaťročí rekapituluje exkluzívne pre Slovenské divadlo málo známe súvislosti vzniku divadla a prípravy jeho inscenácií dramaturg Štefan Oľha. V tomto čísle publikujeme prvú časť jeho analýzy, v ktorej sa zaoberá vznikom inscenácií Víno milencov (divadlo poézie podľa scenára Š. Oľhu) , Božskej komédie Izidora Štoka, Vasilievovho Pokojného úsvitu, Oľhovej dramatizácie Novomeského básne Vila Tereza a pásma Všetkým, všetkým, všetkým. Pokračovanie v čísle 1/2007.
In 1976 in Košice a new, non professional theatre was originated. In the then new House of Culture built and run by the immense steel factory (nowadays belonging to the concern of the U.S. Steel), three professional creative authors who had been due to various reasons looking for the possibility to put themselves into praxis outside the professional theatres, were given the room for their self-realisation. The theatrical advisor and dramatist Štefan Oľha having been harassed due to his social involvement during the so called Czechoslovak Spring in 1968-69, then an extraordinarily eruptive director Jozef Pražmári, and a scenographer Štefan Hudák. Together with a group of young enthusiastic secondary school and university students, they formed a team (but within a troop were also some actors from the professional theatres involved), they produced a series of stagings which have had a rather significant impact on the whole theatrical creation within the Slovak contingency. Seen from the lapse of three decades, exclusively for the purposes of the Slovak Theatre, a rather unknown continuity related to the origin and preparation of his stagings, is revealed by the theatrical advisor Štefan Oľha. In this issue we are bringing the first part of the analysis dealing with the origin of stagings Víno milencov (Lover´s Wine) – the theatre of poetry according to the script by Š. Oľha, Božská komédia (Divine Comedy) by Izidor Štok, Pokojný úsvit (Calm Daybreak) by Vasilyev, then Oĺha´s dramatisation of Novomesky´s poem Vila Tereza (Villa Theresa) and the series Všetkým, všetkým, všetkým (Dedicated To All, All, All ). To be continued in the issue 1/2007.
Ako citovať:
ISO 690:
Oľha, Š. 2006. Pred tridsiatimi rokmi vzniklo Malé divadelné štúdio. In Slovenské divadlo, vol. 54, no.4, pp. 530-567. 0037-699X.

APA:
Oľha, Š. (2006). Pred tridsiatimi rokmi vzniklo Malé divadelné štúdio. Slovenské divadlo, 54(4), 530-567. 0037-699X.