In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 2
Martin Palúch
Detaily:
Rok, strany: 2006, 312 - 318
Kľúčové slová:
transformácia obrazu, technické prostriedky, umelecká komunikácia, vizuálny kód
Typ článku: 1 štúdia / st.
O článku:
Autor sa zaoberá technickými aspektami tvorby, využívajúcej technické možnosti transformácie obrazu objektívom fotoaparátu a kamery. Konštatuje, že vstupom týchto technických prostriedkov nastal prevrat v dejinách ľudskej komunikácie a kultúry. Má ho na svedomí zmena komunikačných stratégií, vpád nových vizuálnych kódov a médií do sfér spoločenského života. Nové vizuálne kódy majú za následok masifikáciu spoločnosti a vznik davu, pretože dokážu bleskovo šíriť jednoducho zrozumiteľné idey. Porovnateľný posun kultúry k diachrónne prežívaným dejinám spôsobilo v minulosti rozšírenie písaného kultúrneho kódu Guttenbergovým objavom kníhtlače. Komunikácia opúšťa dôvernú a intímnu diskurzívnu sféru vnútrajšku, zastúpenú jazykom a rečou, a uberá sa cestou figúry, ikony, reprezentovanou ikonickými kódmi videnia postavenými na uchopovaní vecí, udalostí a javov cez sféru vonkajších ikonických čŕt vecí a predmetov, ktoré - premenené na dvojrozmerný znak-obraz - produkujú nový, kultúrou podmienený, význam. Zároveň sa mení i tradičné chápanie pojmov ako sú pamäť, história a skúsenosť.
The author deals with technical aspects of creation which make use of technical
possibilities of a picture transformation by a camera lens. He is stating that by
enetering these technical media, upheaval in the history of human communication
and culture has been caused. It is perpetrated by a change of communication policy,
by an irruption of new visual codes and media into the spheres of social life. New
visual codes result in dehumanization of the society and in origin of a crowd due
to their ability to spread simply understandable ideas. A comparable shi of culture
towards diachronically outliving the history was caused in the past by distributing of
a wrien cultural code via Guenberg´s invention of the leerpress. Communication
leaves a confidential and intimate sphere of the interior, represented by a language
and uerance, and treads through the form of an effigy, an icon represented by iconic
codes of vision built up on grasping the things, affairs and events via the sphere of
exterior iconic features of things and subjects, which – changed into a two-dimensional
symbol-picture – produce a new, conditioned by culture, meaning. At the same
time a traditional understanding of notions such as memory, history, experience is
changing, too.
Ako citovať:
ISO 690:
Palúch, M. 2006. O TECHNICKEJ REPRODUKCII. In Slovenské divadlo, vol. 54, no.2, pp. 312-318. 0037-699X.
APA:
Palúch, M. (2006). O TECHNICKEJ REPRODUKCII. Slovenské divadlo, 54(2), 312-318. 0037-699X.