In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 2
Elena Knopová
Detaily:
Rok, strany: 2006, 218 - 229
Kľúčové slová:
špecifiká televíznej dramaturgie, zábavné a umelecké funkcie, komerčné aspekty televíznej tvorby
Typ článku: 1 štúdia / st.
O článku:
V príspevku o televíznej dramaturgii sa dostávame k televízii ako technickému médiu, ktorého funkcia bola primárne informačná – zachytiť obrazom a zvukom nejaký jav a preniesť ho na plochu televíznej obrazovky. Postupom času sa televízia rozvíjala po formálnej – technickej stránke a rozširoval sa i jej obsahový záber. Stala sa médiom šíriacim svoje televízne obsahy masovo, zachytávajúc pri tom všetky sféry ľudskej činnosti, aj sféru umeleckú.
S technickým pokrokom, zdokonalením a rozšírením výrazových možností televízie, mení sa aj spôsob narábania s televíznymi vyjadrovacími (stvárňovacími a stavebnými) prostriedkami, metóda práce dramaturga a tým aj podoba konečného TV produktu. Mení sa vnútorná štruktúra televízie a jej jednotlivých programov i jej pôsobenie smerom dovonka. Týmto podmienkam sa prispôsobila aj činnosť televíznej praktickej dramaturgie. Televízia sa stala miestom stretu a prelínania umeleckej a mimoumeleckej sféry aj na ploche jedného TV formátu. Informačné médium na seba prebralo úlohu nositeľa estetických a etických hodnôt a tiež emócií. Televízna umelecká a mimoumelecká tvorba sa neustále vzájomne kontaktuje. Spoločné, podobné a odvodené črty práce a stvárňovacích postupov nachádzame v televíznej tvorbe takmer vo všetkých jej oblastiach. Toto sa v každodennom prijímaní TV obsahov divákmi odzrkadľuje tak smerom do vnútra - v podobe TV tvorby a dramaturgie ako aj vo vonkajšom smerovaní kultúrnom a spoločenskom. Dostávame sa ku kultúre spotrebnej, komerčnej s prvkami umenia, skrátka masmediálnej kultúre, kde má svoje pevné miesto televízia s jej premyslenou „populárnou dramaturgiou“.
In the contribution on the TV dramaturgy we are approaching television as a technical
medium, whose function was primary informatic – with the help of a picture
and sound to catch a certain phenomenon and then trasfer it on the surface of the TV
screen. As the time passed, the TV has been developing itself in both aspects – with
regard to its form, and the scope of contents. It has become the medium promoting
its TV contents massively, catching thus all spheres of human activities – the artistic
sphere, too. Along with the technical development, advancing and extending the TV means of
expression, the method of handling the TV means of expression(both depictive and
building), the method of work of a dramatic adviser and thus also the form of a final
product have been changing also. The inner structure of TV and its programmes has
been changing, and the same applies to its outward effect. The activitiy of TV practical
dramaturgy has had to adopt to these conditions. TV has become the center of
conjuction of artistic and outside artistic spheres within the area of a single TV format.
The information medium has taken over the role of a holder of aesthetic and ethical
values as well as emotions. TV artistic and outside artistic creation are in a constant
contact. Common, similar and derived features of work and depiction methods can
be found in the TV creation almost in all its fields. This has been reflected in everyday
accepting of TV contents by spectators in both ways – in a direction inside, in
the form of TV creation and dramaturgy, and in a direction outside, in cultural and
social routing. We are geing to utility culture, commercial culture containing artistic
elements, in short, to mass-medial culture where TV has reached a firm position with
its deliberate „popular dramaturgy“.
Ako citovať:
ISO 690:
Knopová, E. 2006. TELEVÍZIA A TELEVÍZNA DRAMATURGIA. In Slovenské divadlo, vol. 54, no.2, pp. 218-229. 0037-699X.
APA:
Knopová, E. (2006). TELEVÍZIA A TELEVÍZNA DRAMATURGIA. Slovenské divadlo, 54(2), 218-229. 0037-699X.