In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 1
Andrej Maťašík
Detaily:
Rok, strany: 2006, 62 - 69
Kľúčové slová:
Hasprova zásluha o návat hier Petra Kavaša do profesionáleho divadla, Poetický súbor Novej scény, Súkromná oslava
Typ článku: štúdia / st
O článku:
Pár dní pred Vianocami roku 1969 mala na Malej scéne SND premiéru Karvašova hra Absolútny zákaz. Krátko po tejto premiére sa jeden z najvýznamnejších slovenských dramatikov 20. storočia stal tým, na ktorého sa absolútny zákaz vzťahoval veľmi osobne. Karvaš však ani potom, čo ho z divadla vypudili, písať neprestal. Z tohto obdobia pochádza aj detektívna hra Súkromná oslava, ktorou sa po takmer dvadsiatich rokoch do divadla vrátil. Divadelný kritik a historik Andrej Maťašík konštatuje, že Haspra ako skúsený divadelný praktik musel po prvom prečítaní vidieť, že Súkromná oslava nie je z rodu hier, na uvedení ktorých môžu režiséri dokumentovať svoju schopnosť divadelne čarovať a ohurovať divákov nečakaným gejzírom nápadov. Napriek tomu režisér cítil, že je priamo mravnou povinnosťou byť pritom, keď sa neprávosť na nesporne najvýznamnejšom dramatikovi jeho generácie spáchaná konečne naprávala. Bol hrdý na to, že bol prvý pri Karvašovom návrate.
A few days before Christmas in 1969 the opening of Karvaš´s play Abslolútny zákaz
(The Absolute Prohibition) took place at Malá scéna (The Small Stage) of the Slovak National
Theatre. Short aer this opening, one of the most prominent Slovak dramatist
had become the one to whom an absolute prohibition applied very personally.
Karvaš even aer having been expelled from the theatre did not stop writing.
From that period comes also the detective play Súkromná oslava (The Private Party),
which was the play he had come back to the theatre with, aer the lapse of almost
twenty-two years. The theatrical critic and theoretist Andrej Maťašík states that Haspra,
being an experienced practician, must have been aware aer fisrt reading that
Súkromná oslava (The Private Party) was not the kind of a play to show off the director´s
ability to create a theatrical magic and thus impressing the audience by a geyser of
fancies. Despite that, he as a director sensed, that it was his moral responsibility – to
be present when unjustice commited at undoubtedly the most significant playwright
of his generation, was eventually redressed. He was proud to have been at Karvaš´s
returning back.
Ako citovať:
ISO 690:
Maťašík, A. 2006. Návrat Petra Karvaša v réžii Pavla Haspru. In Slovenské divadlo, vol. 54, no.1, pp. 62-69. 0037-699X.
APA:
Maťašík, A. (2006). Návrat Petra Karvaša v réžii Pavla Haspru. Slovenské divadlo, 54(1), 62-69. 0037-699X.