In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 1
Anton Kret
Detaily:
Rok, strany: 2006, 32 - 39
Kľúčové slová:
základy profesionálnej divadelnej tvorby, nitrianske obdobie Pavla Haspru, repertoárové oživenie v závere 50. rokov, charakteristické črty Hasprovho režijného rukopisu
Typ článku: štúdia / st
O článku:
Bývalý dramaturg činohry Slovenského národného divadla a spolupracovník Pavla Haspru sa zaoberá profesionálnymi začiatkami režiséra v Krajovom divadle v Nitre, kam nastúpil po skončení štúdia na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Ako pamätník nástupu prvej generácie vysokoškolsky edukovaných divadelných tvorcov upozorňuje na problémy, ktoré ich po príchode do praxe čakali. Svoj exkurz do sedemročného nitrianskeho pôsobenia Pavla Haspru A. Kret uzatvára: Nitrianske obdobie režiséra Pavla Haspru potvrdilo dve z niekdajších prognóz o jeho budúcich cestách: je to talentovaný umelec s neobyčajnou planimetrickou i stereometrickou fantáziou a s príklonom k mierne štylizovanému reflektovaniu sveta, to poprvé, a zložitý charakter vyznačujúci sa tým, že ide húževnato za svojím cieľom, že je dôsledný a „koncepčný“ či prinajmenšom všetko vopred plánujúci, ale že pri svojom prirodzenom príklone ku konfliktom a ako známy tvrdohlavec bude dlho hľadať svoje repertoárové riečište a vydobýjať si pre umelca také dôležité uznanie.
A former dramaturgist of the Slovak National Theatre drama and a workmate of
Pavol Haspra deals with a professional beginning of the director in a county theatre
in Nitra, where aer finishing the university study at the Fine Arts University in Bratislava,
he acceded to work. Being a living witness of accessing the first generation,
which was educated as the graduated, he brings his a ention to problems that were
then waiting for them, aer they had come to practice. In his excursion into Haspra
seven years´ Nitra period, A. Kret concludes: Nitra period of a director Pavol Haspra
confirmed two of the former prognoses on his future ways: he is a talented artist
with an extraordinary planimetric and stereomatric fantasy, with an inclination to
a slightly stylised reflection of the world – at first, and a complex nature characterized
by vivaciously following of his goal, meaning that he is consistent and „ conceptional“,
or at least planning everything beforehand, but together with his natural
reception for conflicts, being famous by his obstinacy, he would be looking a long
time for his repertoir river-bed, fighting for – so essential – especially in case of an
artist – acknowledgement.
Ako citovať:
ISO 690:
Kret, A. 2006. Hasprova príprava na svoje nitrianske obdobie a jeho trvanie. In Slovenské divadlo, vol. 54, no.1, pp. 32-39. 0037-699X.
APA:
Kret, A. (2006). Hasprova príprava na svoje nitrianske obdobie a jeho trvanie. Slovenské divadlo, 54(1), 32-39. 0037-699X.