Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Higher Education Institutions Performance in Convergence Regions after the EU Enlargement – Case of Slovakia

In: Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 67, no. 7
Alexandra Lešková - Miroslav Šipikal
Detaily:
Rok, strany: 2019, 743 - 760
Jazyk: eng
Kľúčové slová:
higher education institutions, regional policy, cohesion policy, data envelopment analysis, institutional convergence; JEL Classification: I23, R58
Typ článku: Vedecký článok / Article
Typ dokumentu: PDF / PDF
O článku:
Rozšírenie EÚ v roku 2004 prinieslo pre postkomunistické krajiny určité výzvy, a to predovšetkým v približovaní sa úrovni priemeru EÚ. Regionálna politika EÚ poskytla novým členským krajinám výraznú podporu s cieľom dobehnúť úroveň rozvinutých štátov. Hoci sa konvergencia medzi krajinami objavila, konvergencia v rámci krajín stále nie je úplne jasná. Inštitúcie môžu zohrávať kľúčovú úlohu v ekonomickom rozvoji, a to obzvlášť univerzity. V rokoch 2007 - 2015 boli slovenské vysoké školy podporované najmä v menej rozvinutých regiónoch a podpora by sa mala odzrkadliť na ich lepšom výkone. Hlavným cieľom tejto štúdie je zistiť, či sa efektívnosť slovenských verejných vysokých škôl v menej rozvinutých regiónoch zmenila v porovnaní s Bratislavským krajom po prvom ucelenom programovom období 2007 - 2013. Na porovnanie rokov 2007 a 2015 sa v štúdii aplikuje analýza dátových obalov. Výsledky ukazujú, že verejné vysoké školy v menej rozvinutých regiónoch Slovenska skutočne konvergovali v porovnaní s Bratislavským krajom, najmä v oblasti výskumu, ktorý bol značne podporovaný zo štrukturálnych fondov.
The membership expansion of EU in 2004 brought some challenges for post-communist countries which were expected to approach the EU average. Regional policy of EU provided new member states with significant support in order to catch up. Although cross-country convergence appeared, convergence within the countries is still not clear. Institutions can play a crucial role in economic development, especially universities. During 2007 – 2015 were Slovak higher education institutions supported mostly in convergence regions and the support should be seen in their better performance. A main goal of this paper is to find out whether the efficiency of Slovak public higher education institutions in convergence regions changed comparing to Bratislava region after the first entire programming period 2007 – 2013. A Data Envelopment Analysis is applied to compare years 2007 and 2015. The results show that public higher education institutions in less-developed regions in Slovakia indeed experienced a convergence comparing to Bratislava region, especially in the area of research that was mostly supported from Structural Funds.
Ako citovať:
ISO 690:
Lešková, A., Šipikal, M. 2019. Higher Education Institutions Performance in Convergence Regions after the EU Enlargement – Case of Slovakia. In Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 67, no.7, pp. 743-760. 0013-3035.

APA:
Lešková, A., Šipikal, M. (2019). Higher Education Institutions Performance in Convergence Regions after the EU Enlargement – Case of Slovakia. Ekonomický časopis/Journal of Economics, 67(7), 743-760. 0013-3035.
O vydaní:
Vydavateľ: Ekonomický ústav SAV a Prognostický ústav CSPV SAV
Publikované: 2. 10. 2019