Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Existenciálna poetika – Leopold Lahola (Vtáčí spev)

In: Slovenská literatúra, vol. 66, no. 2
Daniel Domorák
Detaily:
Rok, strany: 2019, 114 - 128
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
Leopold Lahola, existenciálna poetika, hra, divadelná improvizácia, autenticita / Leopold Lahola, existential poetics, play, theatrical improvisation, authenticity
Typ článku: II. Štúdie / Studies
Typ dokumentu: štúdia / study
O článku:
Cieľom príspevku je na základe konkrétneho textu od Leopolda Laholu popísať princípy existenciálnej poetiky, chápanej v širšom význame, v opozícii voči literárnohistorickému pojmu existencializmus. V prvej časti štúdie je poukázané na kľúčové, uzlové body literárnohistorického hodnotenia tvorby Leopolda Laholu, ktorá bola od počiatku svojho pôsobenia spájaná s poetikou francúzskeho existencializmu. Neskôr, v šesťdesiatych rokoch, bol tento náhľad korigovaný optikou humanizmu, fungujúceho predovšetkým v rámci politického pozadia doby. Výskumy spadajúce do obdobia posledných dvadsiatich rokov však poukazujú na problematickosť aj týchto výkladov. Hypotéza tejto štúdie, vyplývajúca z poznania východísk širšie chápanej filozofie existencie a z intuitívneho čítania textov Leopolda Laholu, spočíva v interpretácii poetiky týchto textov v kľúči existenciálnej imaginácie, ktorej absencia v histórii hodnotenia tvorby autora je dôvodom nejasného pochopenia jej umeleckého účinku. Pre čo najkonkrétnejšie pochopenie pojmu existenciálnej poetiky siaha analýza po jedinom krátkom texte Leopolda Laholu Vtáči spev, na základe čoho je možné pracovať s literárnosťou vybraného typu na bazálnej úrovni a rovnakým spôsobom jej aj porozumieť.
The goal of the paper is to use a particular piece of writing by Leopold Lahola in order to describe the principles of existential poetics seen in a wider sense, as opposed to the literary historical concept of existentialism. In the first part of the paper, what is pointed out is the key, nodal points of literary historical reflection on the works by Leopold Lahola, which were from the start linked with the poetics of French existentialism. Later, in the 1960s the opinion was reviewed through the optics of humanism, mainly functioning within the political background of the times. The research conducted in the period of the last two decades, however, shows how problematic these interpretations are. The hypothesis of the paper based on knowing the assumptions of philosophy of existence seen in a wider sense and intuitive reading of Leopold Lahola´s writings lies in interpretation of poetics present in the writings using the key of existential imagination, and the absence of this in the history of reflection on the author´s works is the reason why their aesthetic impact is not exactly understood. In order to understand the concept of existential poetics as much as possible, the analysis uses the only short piece of writing by Leopold Lahola titled Vtáči spev/ Birdsong, which makes it possible to deal with literariness of the selected type on the fundamental level and to understand it likewise.
Ako citovať:
ISO 690:
Domorák, D. 2019. Existenciálna poetika – Leopold Lahola (Vtáčí spev). In Slovenská literatúra, vol. 66, no.2, pp. 114-128. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Domorák, D. (2019). Existenciálna poetika – Leopold Lahola (Vtáčí spev). Slovenská literatúra, 66(2), 114-128. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra
Publikované: 3. 6. 2019