Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Rivers of Babylon – postmoderný Bildungsroman, román konca dejín

In: Slovenská literatúra, vol. 65, no. 3
Ivana Taranenková Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2018, 183 - 197
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
postmodernizmus, koniec dejín, slovenská próza, Rivers of Babylon, Bildungsroman, boj o uznanie, podobenstvo o pánovi a otrokovi/postmodernism, the End of History, Slovak prose, Rivers of Babylon, Bildungsroman, the need for recognition, the master-slave
Typ článku: I. Štúdie / Studies
O článku:
Štúdia interpretuje román Petra Pišťanka Rivers of Babylon (1991) v kontexte analýz postmodernizmu Fredericka Jamesona a téz o konci dejín F. Fukuyamu („The End of History“). Rekonštruuje nielen recepciu románu, ako aj dobové diskusie o stratifikácii žánrov v súdobej slovenskej próze, ktorá bola podmienená spochybnením historicity, resp. historického povedomia. Román P. Pišťanka je tu charakterizovaný ako text, ktorý v kontexte dobovej slovenskej literatúry manifestoval atribúty postmodernizmu, tak ako ich vymedzil vo svojej knihe Postmodernism, or The Cultural Logic of Late Capitalism (1991) F. Jameson – ide o „historical deafness“, „depthlessness“, „wanning of effect“, ako aj postmodernú iróniu realizovanú formou pastišu. Zároveň však tematizuje i situáciu slovenskej spoločnosti v momente politickej transformácie, keď sa štruktúry jedného systému rúcajú a nastoľuje sa nový. Práve tento moment určuje modifikáciu žánrových štruktúr románu, ktoré riadia ústrednú sujetovú líniu románu spojenú s jeho protagonistom, Ráczom. Pišťankov text môžeme považovať za travestiu Bildungsromanu, založenom na príbehu začlenenia sa do spoločnosti, na prijatí pomerov sveta. V tomto prípade sa toto začlenenie protagonistu koná v ére „konca histórie“, straty dôveryhodnosti akýchkoľvek noriem. V románe môžeme nájsť paralely k Fukuyamovým úvahám o spoločnosti po konci dejín, a to k tým ich polohám, ktoré už nevyznievajú tak triumfálne, resp. optimisticky ako ich východisková téza, podľa ktorých sa hýbateľom spoločenského procesu stane boj o uznanie. V týchto momentoch môžeme ústredný naratív románu interpretovať v kontexte Heglovho podobenstva o pánovi a otrokovi.
The paper interprets the novel Rivers of Babylon (1991) by Peter Pišťanek in the context of the postmodernism analysis by Frederick Jameson and the statements on the End of History by F. Fukuyama. It does not only reconstruct the reception of the novel but also the period discussions about the stratification of the genres of contemporary Slovak prose, which was conditioned by challenging historicity as well as historical awareness. The novel by P. Pišťanek is here characterized as a text which in the context of period Slovak literature manifested the attributes of postmodernism in the way they were defined by F. Jameson in his book Postmodernism, or The Cultural Logic of Late Capitalism (1991) – these include „historical deafness“, „depthlessness“, „waning of effect“, as well as postmodern irony created in the form of pastiche. At the same time it also thematizes the situation of Slovak society at the moment of the political transformation when the structures of the old system are collapsing and a new one is being established. This is the moment which defines the modification of the genre structures of the novel which control the central syuzhet line of the novel linked to the protagonist, Rácz. Pišťanek´s text can be regarded as a travesty of Bildungsroman, based on a story of integrating in society, on accepting the state of the world. In this case the integration of the protagonist takes place in the era of „the End of History“, the loss of trustworthiness of any norms. In the novel there are parallels in Fukuyama´s reflections on society after the End of History, especially in those points that do not sound so triumphant or optimistic as their fundamental proposition, saying that what will stir the social process is the struggle for recognition. In these moments the central theme of the novel can be interpreted in the context of Hegel´s master-slave dialectic.
Ako citovať:
ISO 690:
Taranenková, I. 2018. Rivers of Babylon – postmoderný Bildungsroman, román konca dejín. In Slovenská literatúra, vol. 65, no.3, pp. 183-197. 0037-6973. DOI: https://doi.org/-

APA:
Taranenková, I. (2018). Rivers of Babylon – postmoderný Bildungsroman, román konca dejín. Slovenská literatúra, 65(3), 183-197. 0037-6973. DOI: https://doi.org/-
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra
Publikované: 12. 9. 2018