Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Prolegomena k poetike slovenskej literatúry po roku 1945

In: Slovenská literatúra, vol. 64, no. 3
Peter Zajac
Detaily:
Rok, strany: 2018, 172 - 174
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
nová poetika textu, nová poetika udalosti, literárne existenciály, kultúra reprezentácie, kultúra prezencie, scény písania, performativita textu, punktum, momentum/new poetics of the text, new poetics of the event, literary existential elements, culture o
Typ článku: II. Rozhľady / Views
O článku:
Na základe výskumu slovenskej literatúry po roku 1945 sa ukázala potreba sformulovať novú poetiku textu a poetiku udalosti. Nová poetika textu vychádza z kľúčového zistenia, že na rozdiel od tradičnej predstavy o literárnej dominácii spoločenskej, historickej alebo eschatologickej transcendencie prevažuje hodnotovo v slovenskej literatúre po roku 1945 línia existenciálnej literatúry, ktorej jadrom sú „existenciálne okamihy ľudského života“ (Gumbrecht). V tomto zmysle sa náš výskum poetiky slovenskej literatúry po roku 1945 sústreďuje prednostne na existenciálnu poetiku. Pod existenciálnou poetikou pritom rozumieme poetiku, pravidlá /gramatiku/ a algoritmy literárne prezentovaných a reprezentovaných existenciálov. V rámci novej poetiky prvý raz pristupujeme k prepojeniu tematologickej, topologickej a tropologickej povahy textu a k poetologickému formulovaniu emocionálnych naladení, ktorým sa tradičná poetika (a v dvadsiatom storočí najmä štrukturalistická) vyhýba ako „nespoľahlivým“. Teoretickou inováciou výskumu je aj poetika literárnych polí, v ktorých sa intertextualita a intermedialita textu realizuje v špecifických morfogenetických poliach ako vzťahovanie (Miroslav Petříček). Tým náš výskum nadväzuje na teoretickú tradíciu historickej poetiky. Poetika udalosti predstavuje celkom novú oblasť výskumu poetiky. Zahrnuje performatívne pravidlá utvárania udalostí na scénach písania, predtextové operácie, smerujúce k tvorbe literárneho textu, ale aj tvorbu literárneho textu, tematizujúceho špecifické scény jeho písania. Špecifické, performatívne scény písania vznikajú v kultúre prezencie, spojenej s problémami cenzúry a vytesňovania, ako aj s poetikami festivít, vznikajúcich v opozícii reprezentatívnych socialistických a popkultúrnych festivít, vznikajúcich v rámci kultúry prezencie. Pre poetiku udalosti sú z tohto hľadiska kľúčové také pojmy ako konfiguácia a rekonfigurácia literárnych situácií a dobových uzlov, problémy toho, čo sa pomenúva ako punktum (kľúčové body) a momentum (tendencie) jednotlivých situácií a prechodov medzi nimi. Aj ony majú povahu poetologických pravidiel, napríklad v oblasti manifestov a programov, v oblasti inšitucionálneho a neinštitucionálneho literárneho života, v oblasti distribúcie literárnych textov a pod.
Based on the research into Slovak literature after year 1945, it seemed necessary to form new poetics of the text and poetics of the event. The new poetics of the text stems from a key finding stating that, as opposed to the traditional idea of literary domination of social, historical and eschatological transcendence, what prevails in Slovak literature after 1945 in terms of values is the line of existential literature, whose core is found in the „existential moments of a human life" (Gumbrecht). In this respect, the research into the poetics of Slovak literature after 1945 is mainly focused on the poetics of existence. This means the poetics, the rules /grammar/ and the algorithms of the existential elements presented and represented in a literary manner. Within the new poetics it is the first time that the themes, the topoi and the tropes of a text have been interconnected, and the emotional tones have been formulated from the viewpoint of poetics, which was avoided as "unreliable" by the traditional poetics (in the 20th century it was mainly Structural poetics). Another thing that brings theoretical innovation of the research is the poetics of literary fields, where the intertextuality and intermediality of a text are performed in specific morphogenetic fields as "relating" (Miroslav Petříček). In this way, the research follows in the theoretical tradition of historical poetics. Poetics of the event represents a brand new area of research into poetics. It includes the performative rules of establishing an event at the scenes of writing, the pre-text operations aimed at the creation of a literary text as well as the production of a literary text thematizing the specific scenes of writing. The specific performative scenes of writing arise from the culture of presentation related to the issue of censorship and marginalization as well as the poetics of festivities that are created in opposition to the representative Socialist and pop culture festivities formed within the culture of presentation. From this point of view, the key terms of poetics of the event are configuration and reconfiguration of literary situations and historical events, the issues of what is called ´punktum´ (key points) and ´momentum´ (tendencies) of individual situations and the transitions between them. They are also a kind of rules of poetics, which can be seen, for instance, in the area of manifestos and programs, in the area of institutionalized as well as non-institutionalized literary life, in the area of distribution of literary texts, etc. Key words: new poetics of the text, new poetics of the event, literary existential elements, culture of representation, culture of presentation, the scenes of writing, performativity of the text, punktum, momentum
Ako citovať:
ISO 690:
Zajac, P. 2018. Prolegomena k poetike slovenskej literatúry po roku 1945. In Slovenská literatúra, vol. 64, no.3, pp. 172-174. 0037-6973. DOI: https://doi.org/-

APA:
Zajac, P. (2018). Prolegomena k poetike slovenskej literatúry po roku 1945. Slovenská literatúra, 64(3), 172-174. 0037-6973. DOI: https://doi.org/-
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra
Publikované: 12. 9. 2018