Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Daniel Krman ako symbol v prieniku lokálnej, konfesionálnej a národnej identity (na príklade Myjavy)

In: Slovenská literatúra, vol. 64, no. 1
Peter Macho
Detaily:
Rok, strany: 2018, 43 - 62
Kľúčové slová:
Symbol, lokálna/konfesionálna/národná identita, sekularizácia, Daniel Krman, Jozef Miloslav Hurban, Milan Rastislav Štefánik, Myjava/symbol, local/confessional/national identity, secularization, Daniel Krman, Jozef Miloslav Hurban, Milan Rastislav Štefáni
Typ článku: II. Rozhľady / Views
O článku:
Štúdia analyzuje význam a miesto evanjelického biskupa Daniela Krmana ako symbolu v lokálnej (obyvatelia mesta Myjava), konfesionálnej (protestanti) a národnej (Slováci) identite a pamäti. Skúma folklórne prejavy, literárnu produkciu a prienik Krmanovho mena do názvov spolkov, inštitúcií a verejných priestorov Myjavy. Za zlatý vek inštitucionalizovaného spomínania na D. Krmana možno pokladať prvú polovicu 20. storočia. Krman dodnes funguje predovšetkým ako významný konfesionálny symbol, preto je aj krmanovská festivitná kultúra úzko naviazaná na cirkevno-náboženský život. Z kontextu rôznych sekulárnych (štátnych, národných) osláv bol tento symbol spravidla vytesňovaný. Literárne texty a slávnostné prejavy z roku 1940 (200. výročie Krmanovej smrti) sa niesli nielen v znamení rezistencie luteránskej komunity voči totalitnému režimu Slovenského štátu: napriek ojedinelému pokusu o ekumenické chápanie tohto symbolu sa literarizovaný obraz Krmana ako mučeníka evanjelickej viery stal nástrojom petrifikovania konfesionálnych rozdielov na lokálnej i celoslovenskej úrovni.
The paper analyzes the importance and place of evangelical bishop Daniel Krman as a symbol in the local (the inhabitants of town Myjava), confessional (Protestants) and national (Slovaks) identity and memory. It examines folk manifestations, literary production and the societies, institutions and public spaces in Myjava that have adopted Krman´s name. The golden age of the institutionalized commemoration of D. Krman may be the first half of the 20th century. To date Krman predominantly functions as a significant confessional symbol, therefore Krmanesque festive culture is also closely related to the clerical and religious life. This symbol was usually pushed out of the context of various secular (public, national) festivals. The literary texts and ceremonial speeches written in the year 1940 (the 200th anniversary of Krman´s death) were marked by the resistance of the Lutheran community to the totalitarian regime of the Slovak State: despite the single attempt at the ecumenical understanding of the symbol, the literary image of Krman as a martyr of the evangelical faith became a tool of petrified confessional differences on the local as well as nationwide level. Key words: symbol, local/confessional/national identity, secularization, Daniel Krman, Jozef Miloslav Hurban, Milan Rastislav Štefánik, Myjava
Ako citovať:
ISO 690:
Macho, P. 2018. Daniel Krman ako symbol v prieniku lokálnej, konfesionálnej a národnej identity (na príklade Myjavy). In Slovenská literatúra, vol. 64, no.1, pp. 43-62. 0037-6973. DOI: https://doi.org/-

APA:
Macho, P. (2018). Daniel Krman ako symbol v prieniku lokálnej, konfesionálnej a národnej identity (na príklade Myjavy). Slovenská literatúra, 64(1), 43-62. 0037-6973. DOI: https://doi.org/-
O vydaní:
Publikované: 12. 9. 2018