Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Lyrika/poézia ako (jedna) inšpirácia a doména „estetiky chvenia“ (Niekoľko poznámok k téme)

In: Slovenská literatúra, vol. 63, no. 5
Fedor Matejov
Detaily:
Rok, strany: 2019, 326 - 334
Kľúčové slová:
P. Zajac, lyrika, interpretácia, „vznešené“, J. Ondruš
Typ článku: II. Vedecká štúdia / II. Studies
O článku:
Text rámcuje pisateľova spomienka na prvé stretnutie s P. Zajacom ako čitateľom a interpretom poézie koncom sedemdesiatych rokov a na jeho vtedajšiu iniciačno-inšpiratívnu prácu nad poéziou Š. Strážaya. Text potom postupuje v niekoľkých krokoch: eviduje východiskový generačný vitalizmus teoretizovania P. Zajaca, jeho existencializáciu v poslednom štvrťstoročí; tá predstavuje aj rámec P. Zajacom aktuálne rozpracúvanej „estetiky chvenia“ – aj v súvislosti s modernou poéziou 20. storočia; ako nosný sa tu preňho ukazuje byť fenomén a pojem „vznešeného“. Skusmo to exemplifikuje pisateľov krátky exkurz ku „krajine“ v poézii I. Laučíka. Vlastné „chvenie“ lyrického textu v jeho utváraní a čítaní konkrétne exponuje záverečná skica k básni J. Ondruša Radosť (vstupná idyla, prírodno-muzikálne melanchólia, interiér samoty, finálne melancholické ustrnutie a možná lyrická katarzia, ich diskrétne oscilácie).
The paper features the writer´s memory of his first meeting with Peter Zajac as a reader and interpreter of poetry in the late 1970s and of his work on Štefan Strážay´s poetry being both initiation and inspiration. The paper then advances in several steps: it records Zajac´s initial generational vitality of developing theories, his inclination towards existentialism in the last quarter-century; this represents the framework of „shivering aesthetics“ being currently developed by P. Zajac – also in relation to the 20th century modern poetry; what proves to be fundamental for him is the phenomenon and notion of the „noble“. It can be exemplified by the writer´s brief excursion into the „country“ in Ivan Laučík´s poetry. The actual „shivering“ of the lyric text in its making and reading is demonstrated by the last sketch of Ján Ondruš´s poem Radosť (Joy, the introductory idyll, natural-musical melancholy, the interior of solitude, the final melancholy freeze and a possible lyric catharsis, their discreet oscillations). Key words: P. Zajac, lyric, interpretation, the „noble“, J. Ondruš
Ako citovať:
ISO 690:
Matejov, F. 2019. Lyrika/poézia ako (jedna) inšpirácia a doména „estetiky chvenia“ (Niekoľko poznámok k téme). In Slovenská literatúra, vol. 63, no.5, pp. 326-334. 0037-6973. DOI: https://doi.org/-

APA:
Matejov, F. (2019). Lyrika/poézia ako (jedna) inšpirácia a doména „estetiky chvenia“ (Niekoľko poznámok k téme). Slovenská literatúra, 63(5), 326-334. 0037-6973. DOI: https://doi.org/-
O vydaní:
Publikované: 4. 3. 2019