Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Ukrižovanie ako zločin. K poetike pôstnych piesní Juraja Paulína Bajana

In: Slovenská literatúra, vol. 63, no. 3
Katarína Štafurová
Detaily:
Rok, strany: 2019, 179 - 188
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
ukrižovanie, zločin, obžaloba, obžalovaný
Typ článku: Rozhľady / Views
O článku:
Cieľom príspevku je priblížiť autorkú stratégiu a pokúsiť sa dešifrovať tie jeho poetické postupy v textoch pôstnych piesni Beckovského a Skalického slovenského spevníka františkána Juraja Paulína Bajana. Z hľadiska prototextu vychádza predovšetkým z Evanjelia podľa sv. Jána. Pôstne piesne sú tematicky naviazané predovšetkým na ukrižovanie Ježiša Krista, ktoré v predmetných rukopisných spevníkoch smeruje až k motívu ukrižovania ako zločinu. Ukrižovanie ako zločin tu má dvojakú podobu: Bajan túto problematiku koncipoval ako dve obžaloby, pričom vo svojich piesňach upozornil na dvoch vinníkov. Základom Bajanovej obžaloby je kruté a veľké utrpenie nevinného Krista a určenie vinníka, ktorý toto utrpenie spôsobil. Na prvom mieste Bajan vykresľuje biblického vinníka. Ten je zosobnený v postavách Kristových súčasníkov. Predstavuje ho najmä postava zlostného žida, ktorý Krista bez ľútosti bije, kope, posmieva sa mu a pod. V druhom prípade ide o aktualizovaného vinníka. Bajanov aktualizovaný vinník je zosobnený lyrickým subjektom a zároveň percipientom jeho textu – veriacim, ktorému je text určený. V texte piesni sa Bajan opiera o text Evanjelia podľa sv. Jána. Nezostáva však v rovine dokumentárnosti, ale pôvodný evanjeliový text aktualizuje a posúva. Využitím evanjeliových obrazov utrpenia Krista nastoľuje argumentačne otázku viny za toto utrpenie a povzbudzuje prijímateľa textu k rozmýšľaniu o tzv. veľkonočných udalostiach. Autorským zámerom pritom nie je určiť vinníka za Kristovo utrpenie, ale poukázať na Boží plán spásy, a lásku Boha k človeku, ktorých súčasťou toto utrpenie bolo.
The goal of the paper is to present the author´s strategy and try to decipher those of his poetic techniques that appear in the texts of the fasting worship songs of the Beckov and Skalica Slovak service books by Franciscan Juraj Pavlín Bajan. As for the prototext, Gospel according to John is mainly used. In terms of subject, the fasting worship songs are related to the crucifixion of Jesus Christ, which results in the motif of crucifixion as a crime in the manuscript service books in question. The crucifixion as a crime is of a dual form: Bajan frames the subject as two accusations, while he draws attention to two culprits in his songs. The framework of Bajan´s accusation is the cruel and great suffering of innocent Christ and identifying the culprit by whom the suffering was caused. In the first place Bajan depicts the biblical culprit. That is personalized in the characters of Christ´s contemporaries. The cullprit is mainly represented by an angry Jew, who beats Christ mercilessly, kicks him and mocks him, et cetera. In the other case it is an updated culprit. Bajan´s updated culprit is personalized in the lyric self as well as the recipient of his text – the believers whom the text was written for. In his songs Bajan seeks support for his text in Gospel according to John. He does not only remain at th level of documentariness, he updates the text and develops it. Using the images of Christ´s suffering from the Gospel he raises a question of guilt for that suffering and encourages the recipient of the text to contemplate the so called Easter events. The author´s intention is not to identify the culprit responsible for Christ´s suffering but to show God´s plan of salvation, and God´s love for human, which included the suffering. Key words: crucifixion, crime, accusation, the accused
Ako citovať:
ISO 690:
Štafurová, K. 2019. Ukrižovanie ako zločin. K poetike pôstnych piesní Juraja Paulína Bajana. In Slovenská literatúra, vol. 63, no.3, pp. 179-188. 0037-6973. DOI: https://doi.org/-

APA:
Štafurová, K. (2019). Ukrižovanie ako zločin. K poetike pôstnych piesní Juraja Paulína Bajana. Slovenská literatúra, 63(3), 179-188. 0037-6973. DOI: https://doi.org/-
O vydaní:
Publikované: 4. 3. 2019