Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Využitie softbotov na kultiváciu ekonomických vedomostí

In: Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 62, no. 8
Ladislav Andrášik
Detaily:
Rok, strany: 2014, 861 - 881
Kľúčové slová:
analogical reasoning, CI assisted reasoning/learning, complex system, computer simulation (experimentation), crossbreed knowledge processing, emergency, genetic algorithm, hybrid (human-softbot) networks, myslits, neural networks, softbots, stigmergy, syn
Typ článku: Vedecký / Article
O článku:
Komplexné javy v globálnej vedomostnej spoločnosti a hospodárstve spôsobujú ťažkosti pri ich pochopení konvenčnými spôsobmi. Ekonómovia by mali dôsledne analyzovať nové javy, tvoriť nové teórie a šíriť ich v širokej komunite. Nové výsledky v kognitívnych vedách a pokrok v IKT, v aplikovanej informatike a komputačnej inteligencii poskytujú nové možnosti pre dialóg s mentálnymi modelmi a teóriami v ekonomických vedách. Tvorba virtuálnych laboratórií a simulačné experimentovanie v nich je v ekonómii užitočné. Autor ich nazýva ekonomickými softbotmi. Dialóg s nimi uvádza pojmom storytelling. Jadro eseje sa vzťahuje k triede emergentných technológií v oblastiach výskum/edukácia/učenie sa. Ich inovačná sila spočíva v dominancii konštruktívneho prístupu nad inštruktívnym a spočíva na holistickom kvalitatívnom vnímaní rozličných komplexít.
The complex phenomena in a global knowledge-based society and economy are causing difficulties in understanding by conventional modes. The economists should consequently analyse new phenomena. They need to build new theories and disseminating them to wide community. New results in cognitive sciences and progressing ICT, advances in applied informatics and computational intelligence there are arising new opportunities for a dialogue with mental models and theories in the economic sciences. In economics the creation of virtual laboratories and of simulation experimentation with them is useful, for the author uses name “Economic Softbot”. He refers to the dialogue with such softbots as storytelling. The topic of the essay belongs to the class of emergent research/education/learning technologies. Their innovative power is in the dominance of constructive upon instructive approaches and based on holistic qualitative perception of the various complexities.
Ako citovať:
ISO 690:
Andrášik, L. 2014. Využitie softbotov na kultiváciu ekonomických vedomostí. In Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 62, no.8, pp. 861-881. 0013-3035.

APA:
Andrášik, L. (2014). Využitie softbotov na kultiváciu ekonomických vedomostí. Ekonomický časopis/Journal of Economics, 62(8), 861-881. 0013-3035.