Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Rovina (Interpretácia druhej časti zbierky Miroslava Válka Dotyky)

In: Slovenská literatúra, vol. 49, no. 1
Valér Mikula

Details:

Year, pages: 2002, 20 - 30
Language: slo
Article type: I. Štúdie / I. Studies
About article:
Štúdia podáva interpretáciu druhej časti básnickej zbierky Miroslava Válka (1927 – 1991) Dotyky (1959). Kým prvá časť Nite je odozvou (niekedy ironickou) na poetiku a témy symbolizmu, druhá časť Rovina prináša výrazne odlišnú poetiku, tematiku i autorské postoje. Táto časť obsahuje tri rozsiahlejšie básne pásmového charakteru, písané voľným veršom; autor tu používa neoavantgardné postupy montáže, ostré strihy, motivované asociačnými skokmi, čím nadväzuje na avantgardné poetiky 1. polovice 20. stor. (Apollinaire, český poetizmus a sčasti i konštruktivizmus a surrealizmus). Najdôležitejším rozdielom je však ideové vyznenie týchto básní, ktoré je konformné s oficiálnou dobovou ideológiou: oproti melancholicko-dekadentným náladám Nití, vyprovokovaným zväčša individuálnymi ľúbostnými problémami, sa v Rovine hlása ich voluntárne prekonanie príklonom k tzv. kladným kolektivistickým hodnotám. V ideovo-tematickej zložke sa tak druhá časť Válkovho debutu vracia k doktríne schematizmu (socialistického realizmu), hoci poetologicky predstavuje postavantgardné postupy, ktoré dovtedy táto doktrína nepripúšťala. Válek takto reinštaloval schematizmus na vyššej poetologickej úrovni, a predlžoval tak jeho životnosť v slovenskej poézii.
The study offers an interpretation of the second part of Miroslav Válek ´s collection Dotyky (Contacts, 1959). While the first part is a respond (sometimes ironical) to the poetics and to the themes of symbolism, the second one The Plain brings a significantly different poetics, themes and also the author’s attitudes. This part contains three extent poems of a loose poetic structure, written in verse libre; the author uses neo-avant-gard techniques of montage, sharp iuxtapositions, motivated by associative leaps. He follows avant-gard poetics from the first half of the 20th century (Apollinaire, Czech poetism, partly construtivism, surrealism). An ideological message of those poems differs each other parts of the collection; Rovina (The Plain) is conform to the official contemporary ideology; to voluntarist overcoming of individual problems and tending to so called positive collective values. On contrary to that the first part Nite (Threads) shows melancholic-decadent spirits provoked by individual love problems. In ideological-thematic plan Rovina (The Plain) returns to doctrine of schematicity (socialist realism) in spite of the fact that it brings post-avant-gard techniques which had not been permissible according to the doctrine. Válek reinstalled schematicity of higher poetic level and he made its lifelike nature longer in Slovak poetry.
How to cite:
ISO 690:
Mikula, V. 2002. Rovina (Interpretácia druhej časti zbierky Miroslava Válka Dotyky). In Slovenská literatúra, vol. 49, no.1, pp. 20-30. 0037-6973.

APA:
Mikula, V. (2002). Rovina (Interpretácia druhej časti zbierky Miroslava Válka Dotyky). Slovenská literatúra, 49(1), 20-30. 0037-6973.
About edition:
Publisher: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature of the Slovak Academy of Sciences