Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Kúpeľňa („Hygienická láska“ u Tatarku)

In: Slovenská literatúra, vol. 53, no. 2
Valér Mikula

Details:

Year, pages: 2019, 89 - 99
Language: slo
Keywords:
SLOVAK LITERATURE – DOMINIK TATARKA – FARSKÁ REPUBLIKA (PAROCHIAL REPUBLIC) – EŠTE S VAMI POBUDNÚŤ (TO STAY WITH YOU FOR A WHILE YET) – HYGIENIC LOVE – BATHROOM
Article type: Vedecká štúdia / Study
About article:
V článku esejistického charakteru Kúpeľňa („Hygienická láska“ u Tatarku) sledujeme motív kúpeľne v prozaickom diele slovenského spisovateľa Dominika Tatarku (1913 – 1989). Tento motív sa v románe Farská republika (1948) po prvý raz objavuje v súvislosti s tzv. „hygienickou láskou“: protagonista románu Tomáš Menkina nadväzuje „hygienický“ sexuálny vzťah s vydatou ženou Achinkou – ich prvý styk sa odohráva v kúpeľni. Pojem „hygienický“ tu znamená bez citovej angažovanosti a zároveň je výrazom etickej anestézie rozprávača v politickom kontexte režimu vojnovej Slovenskej republiky, s ktorým nesúhlasí. V afektívnej štruktúre a hodnotovom systéme autora sa tak kúpeľňa stáva toposom odcudzeného života. Pasáž z Tatarkových spomienok Navrávačky (1987) spätne odhaľuje aj ďalšiu významovú súvislosť kúpeľne: predstavuje „cudzí“ svet mesta a bohatých spoločenských vrstiev, v opozícii voči ktorému sa vyčleňuje „náš“ svet chudoby a prírody. Príroda je zároveň dejiskom „opravdivej“ lásky: erotické scény rozprávačovho milovania v prírode s Ulou tvoria pozitívny protipól „kúpeľňových scén“ s Achinkou. Negatívne hodnotenie kúpeľne je po komunistickom prevrate v r. 1948 ešte posilnené jej „triednou“ charakteristikou ako atribútu buržoázie a skryto pretrváva aj v ďalších desaťročiach vo viacerých dielach slovenských autorov. V Tatarkovej tvorbe kúpeľňa prestáva byť cudzím, nepriateľským priestorom až počnúc novelou Ešte s vami pobudnúť z knihy Rozhovory bez konca (1959), kde autobiografický rozprávač rituálnym spôsobom okúpe vo svojej mestskej kúpeľni matku, prostú dedinskú ženu, ktorá ho prišla navštíviť na prahu smrti. Až týmto intímnym a citovo hlboko prežívaným skutkom je kúpeľňa pozitívne „osvojená“ ako „náš“ priestor. Tento výjav možno zároveň pokladať za zážitkové východisko autorovho budovania archaicko-mýtickej koncepcie „kultúry ako obcovania“, v centre ktorej stojí zbožštenie matky. Eternizmus, hľadanie mýticky „večných“ vzorov každodenných úkonov a gest, je zároveň dominantnou tendenciou poslednej fázy Tatarkovej umeleckej tvorby i jeho ideového reagovania na spoločensko-politickú skutočnosť (predchádzajúce fázy tvorila nihilistická reakcia v 40. rokoch a občiansky aktivizmus v 50. a 60. rokoch). K jedným z najelementárnejších úkonov, ktoré nesú pečať „večnosti“, patrí pohlavný styk – z tohto hľadiska časté erotické scény v samizdatovej trilógii Písačky možno vnímať nie ako prejav obscénnosti (čo je názor literárneho kritika M. Hamadu), ale ako súčasť nasledovaniahodných rituálov zasvätenia do nového náboženstva lásky, resp. ako jeden zo zakladajúcich aktov budúceho spoločenstva (obce), ktoré už bude naozaj „naše“. Takto sa aj kúpeľňa mohla v týchto textoch niekoľkokrát stať miestom lásky – tentoraz už nie lásky „hygienickej“, odcudzenej, ale naopak takmer posvätnej. No predsa dva takmer identické erotické výjavy z Písačiek pre milovanú Lutéciu (1984) nás upozorňujú, že Tatarkovo „domestifikovanie“ kúpeľne nebolo definitívne: prvá verzia sa síce odohráva v kúpeľni, no druhá vo voľnej prírode – a až tam získava tento akt punc „večnosti“. Ak teda Tatarka ako tvorca voluntárnych ideových systémov, dokázal začleniť kúpeľňu do „nášho“ sveta, oblasť umenia, kde namiesto doktríny necháva autor spontánne prehovoriť svoju obrazotvornosť, nám prezrádza, že jeho vnímanie sveta a človeka je väčšmi prírodné ako kultúrne.
In an essay like article Kúpeľňa („Hygienická láska“ u Tatarku)/ A Bathroom (“Hygienic love“ in the Works of Tatarka)/ we explore a motive of bathroom in the prosaic work of a Slovak writer Dominik Tatarka (1913 – 1989). This motive occurs for the first time in his novel Farská republika (Parochial Republic, 1948) in relation to so called “hygienic love“: a protagonist of the novel, Tomáš Menkin, realized a “hygienic“ sexual relationship with a married woman Achinka – their first sexual intercourse was in the bathroom. The term “hygienic “here means without emotional involvement and it is also an expression of ethic anaesthesia of a narrator in the political context of the war regime of the Slovak Republic, he does not agree with. In the affective structure and an author’s system of values the bathroom becomes topoi of a misappropriated life. The passage from Tatarka΄s reminiscences Navrávačky (1987) retrospectively reveals another semantic connection of the motive of bathroom: it represents a “strange“city world of wealthy social circles contrary to “our” world of poverty and nature. Nature is also a setting of a “true“love: erotic sceneries of the narrator’s love in the scenery of nature, he and Ula made a positive opposite pole of the “scenes in the bathroom “with Achinka. Negative attributes of bathroom after the Communist upheaval in 1948, strengthen its “class“characteristics as an attribute of bourgeois and it interiorly outlasts in several titles of Slovak authors. In the works of Tatarka the bathroom is not a strange, antagonistic space anymore. This new characteristics starts with a novelette Ešte s vami pobudnúť (To Stay with You for a While Yet ) from a book Rozhovory bez konca (Never-Ending Discussions 1959), where an autobiographic narrator ritually baths his mother in the city bathroom. She is a simple village woman and she came to see him just before she dies. Through this intimate and emotionally deep experience the bathroom becomes positively owned space – a space of ours. This spectacle is also to consider for an experiential starting point of the author’s construction of an archaically –mythic conception of “culture as commune life“, with an idol of mother in the centre. Eternism, seeking of mythically “eternal“ patterns of everyday rituals and gestures, is also a dominant tendency of the last phase of Tatarka´s artistic work and his ideological respond to socially-political reality (previous phases were made by nihilistic reaction in the 40th and civic activism in the 50th and 60th ). Sexual intercourse belongs to the very elementary acts, with a seal of “eternity“– this is why so many erotic scenes occur in his samizdat trilogy Písačky (Writings). It may be received not as an obscenity (it was an opinion of the literary critic M. Hamada), but as a part of worth following rituals of initiation into a new rite of love, respectively as acts founding a community (municipality), which will be really “ours“. That way the bathroom could happen several times in these texts a place of love – now not “hygienic “, misappropriate, but almost sacred. Two nearly identical spectacles from Písačiek pre milovanú Lutéciu (Writings for Beloved Lutécia, 1984) point out the fact that Tatarka´s “domestification“ of the bathroom was not definite: the first version was done in the bathroom, but the second one in the open nature– and only there this act become like sealed by “eternity“. If Tatarka as a creator of voluntarily ideological systems was able to include the bathroom into “our“ world, the area of art, where instead of a doctrine author spontaneously allows his symbolism to speak and he reveals us that his perception of world and a person is more natural than cultural.
How to cite:
ISO 690:
Mikula, V. 2019. Kúpeľňa („Hygienická láska“ u Tatarku). In Slovenská literatúra, vol. 53, no.2, pp. 89-99. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Mikula, V. (2019). Kúpeľňa („Hygienická láska“ u Tatarku). Slovenská literatúra, 53(2), 89-99. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
About edition:
Published: 8. 1. 2019