Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Faktory závislosti od nakupovania v segmente vysokoškolských študentov

In: Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 59, no. 9
Dagmar Lesakova Číslo ORCID

Details:

Year, pages: 2011, 895 - 904
Keywords:
compulsive buying, personal goals, external oriented goals, internal oriented goals, consumer behaviour JEL Classification: M31
Article type: Vedecký článok / Article
About article:
Cieľom predloženej state je výskum závislosti od nakupovania, ktorý na rozdiel od predchádzajúcich výskumov chápeme skôr ako funkciu osobných cieľov jednotlivca než dôsledok jeho psychickej tenzie. V tomto zmysle má prezentovaný výskum interdisciplinárny charakter, smerujúci do oblasti psychológie a mikroekonómie. Behaviorálny výskum venoval v minulosti iba nepatrnú pozornosť cieľovej stránke spotrebiteľského správania. Vnímanie spotrebiteľov ako indivíduí s odlišným obsahom osobných cieľov by mohlo prispieť k pochopeniu základnej otázky o vplyve osobných cieľov jednotlivca na jeho spotrebiteľské správanie. V stati dochádzame k záveru, že externe orientované ciele zdôrazňujúce finančný úspech alebo atraktívny zjav sú pozitívne korelované so závislosťou od nakupovania. Naopak, vnútorne orientované ciele založené na sebaakceptovaní a vzťahoch v kolektíve majú negatívny vzťah so závislosťou od nakupovania. Získané výsledky naznačujú potrebu ďalšieho výskumu závislosti od nakupovania a majú významný vplyv na poznanie motívov spotrebiteľského správania.
The objective of the presented paper is the exploration of compulsive buying, which is on the contrary to previous research understood as a function of various personal goals, rather than a result of psychological tension. Behavioural research has paid only marginal attention to the goal-basis of the consumer behaviour. Research of consumers as goal-oriented individuals could contribute to understand the question about the impact of personal goals on the process of buying behaviour. The research suggests that external goals such as financial success or attractive appearance are positively correlated with compulsive buying. On the other hand, internal goals, based on self-acceptance or links to community have a negative impact on compulsive buying. The findings indicate the need of further research in compulsive buying and could contribute to revealing the motives in compulsive buying.
How to cite:
ISO 690:
Lesakova, D. 2011. Faktory závislosti od nakupovania v segmente vysokoškolských študentov. In Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 59, no.9, pp. 895-904. 0013-3035.

APA:
Lesakova, D. (2011). Faktory závislosti od nakupovania v segmente vysokoškolských študentov. Ekonomický časopis/Journal of Economics, 59(9), 895-904. 0013-3035.