Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

DRUŽSTVO SLOVENSKÉHO NÁRODNÉHO DIVADLA

In: Slovenské divadlo, vol. 56, no. 2
František Bokes

Details:

Year, pages: 2008, 236 - 258
Keywords:
Slovenské národné divadlo - Družstvo SND -štátne subvencie - divadelní podnikatelia - podmienky rozvoja slovenskej kultúry
Article type: 4 archív / 4 archive
About article:
Zo začiatku 60. rokov 20. storočia sa v archíve Kabinetu divadla a filmu Slovenskej akadémie vied zachovala štúdia historika Františka Bokesa (1906 – 1968). Venuje sa v nej analýze vývoja v prvých rokoch existencie Slovenského národného divadla z aspektu spoločensko-administratívnych súvislostí vzniku prvého profesionálneho divadla na Slovensku. Prevádzkovateľom SND v tom čase bolo Družstvo Slovenského národného divadla, vytvorené v roku 1919 z predstaviteľov vtedajších vládnych orgánov (predsedom Družstva SND sa stal minister s plnou mocou pre správu Slovenska Dr. Vavro Šrobár), slovenskej inteligencie a zástupcov bánk a družstevných spolkov. Toto Družstvo sa stalo držiteľom koncesie na profesionálnu divadelnú činnosť na celom území Slovenska. Do Bratislavy ako sídla SND pozvalo Východočeskú divadelnú spoločnosť, ktorá pod názvom Slovenské národné divadlo začala pôsobiť v marci 1920. O sezónu sa však delilo s maďarskými a nemeckými divadelnými súbormi, takže niekoľko mesiacov v roku hrávalo SND v Košiciach a iných slovenských mestách. V sezóne 1921/22 bol vytvorený aj Propagačný súbor SND, ktorého poslaním bolo výlučne pôsobenie v menších mestách a propagácia slovenského (či presnejšie českého a slovenského) profesionálneho divadla. Kým Družstvo SND riešilo problematiku prevádzky, predovšetkým získavania potrebných finančných zdrojov, úlohou umeleckého vedenia SND bolo vytváranie podmienok pre postupné získavanie slovenských umelcov a uvádzanie slovenských hier. V roku 1923 Družstvo SND odovzdalo do užívania tzv. Herecký dom, ktorý v 70 bytoch umožnil stabilizovať umelecké sily troch súborov SND (činohra, opera, balet). V priebehu roku 1923 však došlo k výraznému skomplikovaniu finančnej situácie SND. Po výmene ministra školstva a národnej osvety (Dr. Šrobára po dvoch rokoch nahradil minister za sociálnodemokratickú stranu Rudolf Bechyně) došlo k zníženiu štátnej subvencie a sprísneniu finančnej kontroly. Výsledkom ekonomického tlaku na Družstvo SND bolo napokon uzatvorenie dohody medzi ministerstvom a Družstvom SND, ktorá znamenala, že vedenie SND prešlo do rúk súkromného divadelného podnikateľa, známeho dirigenta Oskara Nedbala. To ukončilo vývinovú etapu, v ktorej zohrávalo Družstvo SND kľúčovú úlohu a v ďalších rokoch už bolo skôr reprezentatívno-kontrolným orgánom.
From the beginning of the 60-ies of the 20th century a study by a historian František Bokes (1906 – 1968) has been preserved in the archives of the Cabinet of Theatre and Film of the Slovak Academy of Sciences. The study is dedicated to analysis of development in the period of first years of existence of the Sloak National Theatre from the aspect of social – administrative connections of the origin of the first professional theatre in Slovakia. The operator of then SNT (Slovak National Theatre) was the Association of the Slovak National Theatre, established in 1919 out of representatives of then governing bodies (chairman of the Association became the Minister with full powers for governing Slovakia Dr. Vavro Šrobár), Slovak intelligentsia and representatives of banks and cooperative associations. This Association became the holder of the licence for professional theatrical activity in the whole territory of Slovakia. The Eastern – Czech Theatrical Society was invited to Bratislava, having been the residence of the SNT, and this Society began to operate under the name of the Slovak National Theatre in March 1920. The theatre season was shared also by German and Hungarian theatre troupes, so that several months in year the SNT was performing in Košice and other Slovak cities. In the season of 1921/22 the Promotional Troupe of SNT was also formed. Its mission was to exclusively perform in smaller cities and to promote Slovak (or more precisely Czech and Slovak) professional theatre. While the Association was dealing with the issue of operation, mostly with raising needed financial resources, the goal of the SNT artistic management was to create conditions for gradual recruiting Slovak artists and introducing Slovak plays. In 1923 The Association of the SNT mandated the so called Actors´ House, which in 70 appartments faciliated to stabilize the artistic powers of 3 SNT troupes (drama, opera, ballet). In the the course of year 1923 there was a significant comlication in the sphere of financial situation of the SNT. After the Minister of Education and National Enlightenment had been changed (Dr. Šrobár had been after two years replaced by the Minister Rudolf Bechyně representing the social – democratic party), the state subvention was decreased and the finance supervision was tightened. The result of economic pressure on the Association was in the end concluding an agreement between the Ministry and the Association of the SNT, which meant that the SNT management went over into hands of the private theatre entrepreneur, a famous conductor Oskar Nedbal. This in fact concluded development phase where the Association of the SNT had played a key role, and in further years it remained in position of a representaive- control body.
How to cite:
ISO 690:
Bokes, F. 2008. DRUŽSTVO SLOVENSKÉHO NÁRODNÉHO DIVADLA. In Slovenské divadlo, vol. 56, no.2, pp. 236-258. 0037-699X.

APA:
Bokes, F. (2008). DRUŽSTVO SLOVENSKÉHO NÁRODNÉHO DIVADLA. Slovenské divadlo, 56(2), 236-258. 0037-699X.