Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

KONCEPCIA DIVADLA V PREMENÁCH ČASU ALEBO HURBANOVE PARADOXY

In: Slovenské divadlo, vol. 56, no. 2
Eva Kušnírová

Details:

Year, pages: 2008, 211 - 215
Keywords:
Jozef Miloslav Hurban - štúrovské vnímanie divadla - Slovenské národné divadlo Nitrianske v Sobotišti - premeny Hurbanovych názorov na divadlo
Article type: 2 esej / 2 essay
About article:
Autorka sa zaoberá divadelnými aktivitami jedného z čelných reprezentantov Slovenskej revolúcie 1848/49, Jozefa Miloslava Hurbana. Tento evanjelický kňaz (ktorého manželkou sa stala jedna z prvých herečiek, o ktorých sú dochované dobové svedectvá v tlači), patril k podnecovateľom a podporovateľom divadelných aktivít, v ktorých videl efektívnu cestu k prebúdzaniu národného povedomia v širokých vrstvách obyvateľstva. Fakt, že Hurban pripisoval divadlu mobilizačnú funkciu v aktivizovaní národného života, dokumentuje aj to, že po skončení hry Starý kompán v Brezovej 1848 vystúpil s návrhom na stretnutie zástupcov okolitých obcí, na ktorom sa mala vypracovať petícia národa. Využíval divadlo aj ako politickú tribúnu. Pozoruhodná je Hurbanova kritická činnosť v slovenskom ochotníckom divadle, predovšetkým po vzniku Slovenského národního divadla nitranského v časopise Květy (1841, 1842). Hurban na sklonku života – ako sa o ňom obrazne vyjadril aj V. Mináč – bol jezuitskejší od jezuitov, hoci bol luterán: požiar viedenského divadla „Musen-Temple“ hodnotí ako prostriedok božieho trestu. Z Hurbanovho vyjadrenia k tejto udalosti vyplýva, že v hierarchii hodnôt stojí u pravého národovca kresťanský étos, povinnosť slúžiť všetkými prostriedkami národnej veci, aj umenie v tomto zmysle by malo byť podriadené tejto základnej funkcii. Autorka pripomína ďalšie Hurbanove aktivity, ktoré súvisia s divadlom - v druhej polovici svojho života reflektoval divadelné aktivity ochotníkov, napr. divadelnú činnosť trnavských ochotníkov, s ktorými účinkoval aj jeho syn S. Hurban Vajanský, na stránkach Slovenských pohľadov, ktoré redigoval, venoval pomerne veľký priestor problematike slovenskej drámy, ale aj jej divadelných konkretizácií. Tieto jeho aktivity dotvára aj jeho účinkovanie ako člena porôt dramatických súbehov vypísaných Maticou slovenskou, o čom sa zachovalo viacero jeho písomných posudkov.
The author is dealing with theatrical activities of one of the leading representatives of the Slovak revolution 1848/49, Jozef Miloslav Hurban. This Protestant priest (whose wife became one of the first actresses about whom contemporary references in press have been preserved), belonged to stirrers and supporters of theatrical activities where he could see an effective way to wake up the national awareness in wide layers of the population. The fact, that Hurban attributed to theatre a mobilizing function in activation of the national life is documented also by the action he had taken after completing the play The Old Compane in Brezová in 1848 – then he came with the proposal to organize a meeting of representatives of nearby municipalities to elaborate a national petition. He was using theatre also as a political tribune. Noteworthy is also Hurban´s activitiy of a critic in the Slovak Amateur Theatre, mostly after the Slovak National Theatre of Nitra had originated – in the magazine Květy (Flowers) (1841, 1842). Hurban by the end of his life - as allegorically expressed by V. Mináč – was more Jesuit than Jesuits themselves, even though he was a Lutheran himself: he is evaluating the fire of Viena theatre „Musen-Temple“ as a means of God´s punishment. From Hurban´s statement related to this event is following that in the hierarchy of values of a true supporter of nationhood there is religious ethos, duty to serve by all means to the national matter, and art in this sense should be subordinated to this basic function The author is reminding also other Hurban´s activities which are related to theatre – in the second half of his life he reflected to theatrical activities of amateurs, e.g. theatrical activity of Trnava amateurs with whom his son S. Hurban Vajanský was performing, on the pages of the Slovak Views (Slovenské pohľady) which he had been editing, then he dedicated relatively a big space to the issue of the Slovak drama, but also to its theatrical concretizations. These activities are suaved also by his acting as a member of the jury of dramatic ties set by the Slovak Foundation/Association (Matica slovenská) out of which several written assessements of his are stil preserved.
How to cite:
ISO 690:
Kušnírová, E. 2008. KONCEPCIA DIVADLA V PREMENÁCH ČASU ALEBO HURBANOVE PARADOXY. In Slovenské divadlo, vol. 56, no.2, pp. 211-215. 0037-699X.

APA:
Kušnírová, E. (2008). KONCEPCIA DIVADLA V PREMENÁCH ČASU ALEBO HURBANOVE PARADOXY. Slovenské divadlo, 56(2), 211-215. 0037-699X.