Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

LIBRETO A TEXTY PIESNÍ V MUZIKÁLOVOM DIVADLE

In: Slovenské divadlo, vol. 56, no. 2
Peter Oravec

Details:

Year, pages: 2008, 182 - 203
Keywords:
muzikálové divadlo - libreto - text piesne
Article type: 1 štúdia / 1 studie
About article:
Autor, pedagóg na nitrianskej Univerzite Konštantína Filozofa, skúma moderný divadelný žáner – muzikálovú tvorbu. Muzikál sa stal módou, synonymom čohosi výnimočného a svetového, bez ohľadu na svoju kvalitu. Priam agresívne sa začal zjavovať na plagátov divadiel. Tento jav je badateľný takmer po celej Európe. S touto skutočnosťou sa budeme musieť zmieriť a neprepadať pesimizmu, že je tým obmedzené tradičné chápanie divadla. Veď v dejinách nie je takáto situácia nová alebo ojedinelá. Príznačné je celosvetové opojenie raz Brechtom, inokedy Čechovom, alebo módou nahého divadla. Teraz je to pre zmenu muzikál. Kvalita muzikálového predstavenia závisí od mnohých zložiek a faktorov. V tejto štúdii autor zaoberá literárnou predlohou muzikálu (libretom) a textami piesní, ktoré tvoria základné stavebné kamene tohto divadelného druhu. Poznajúc muzikálovú tvorbu vo svete (najmä Londýn, Viedeň, Budapešť) opiera sa najmä o “svetové“ tituly na ich podklade sa pokúša definovať ich základné špecifiká a vytvoriť akýsi ideálny a najčastejšie používaný model muzikálového libreta a textov piesní.
An author, a pedagogue at the University of Constantinus Philosopher in Nitra, is examining a modern theatre genre – the musical creation. The musical has become a fashion, a synonym of something extraordinary and world – wide, regardless of its quality. It has almost aggressively started appearing at theatre posters. This phenomenon is observable almost in whole of Europe. We will have to cope with this idea without becoming pessimistic about the fact that a traditional understanding of theatre is due to this limited. To be true, such situation is in the history netheir singular, nor new. Very typical is the world- wide flush once provoked by Brecht, later by Chekhov, or by a naked theatre fashion. Nowadays it is for a change the musical. The quality of a musical performance depends on many components and factors. In his study the authour is dealing with the musical literary artwork (libretto), and song lyrics which compose the basic building material of this theatre genre. Knowing the musical creation world -wide (mainly in London, Vienna, Budapest), he is inclining mostly to the „world- famous“ titles, and based on them he is trying to define their principle pecularities and create somewhat ideal and most frequently used model of a musical libretto and song lyrics.
How to cite:
ISO 690:
Oravec, P. 2008. LIBRETO A TEXTY PIESNÍ V MUZIKÁLOVOM DIVADLE. In Slovenské divadlo, vol. 56, no.2, pp. 182-203. 0037-699X.

APA:
Oravec, P. (2008). LIBRETO A TEXTY PIESNÍ V MUZIKÁLOVOM DIVADLE. Slovenské divadlo, 56(2), 182-203. 0037-699X.