Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Pavol Uher - režisér, botafológ

In: Slovenské divadlo, vol. 55, no. 4
Lenka Dzadíková

Details:

Year, pages: 2007, 638 - 657
Keywords:
Pavol Uher - Ľubomír Feldek - Botafogo - Krajské bábkové divadlo - Štátne bábkové divadlo
Article type: 1 štúdia / 1 studie
About article:
Pavol Uher sa narodil 4. novembra 1948 vo Svite. Jeho cesta k divadlu viedla cez recitovanie, vlastnú literárnu tvorbu, hru na husliach a režisér spomína i na silný zážitok z návštevy cirkusového predstavenia. Po maturite v Poprade začal študovať bábkoherectvo na Divadelnej fakulte Akadémie múzických umení v Prahe. Po roku prestúpil na štúdium bábkarskej réžie a dramaturgie. Štúdium ukončil v roku 1971 a vzápätí sa stal interným režisérom Krajského bábkového divadla v Banskej Bystrici, neskôr prešiel do Štátneho bábkového divadla v Bratislave. Už v prvých inscenáciách naznačil Uher široký záber svojej tvorivosti. Ako 33-ročný v roku 1982 emigroval do Nemecka. Podľa vlastných slov krajinu opustil nielen z politických dôvodov, ale aj pre zlé pracovné podmienky a preto, že divadlo (ŠBD- pozn. autorky) viedli ľudia, ktorí, hoci boli profesionálne na nízkej úrovni, rozhodovali čo a ako sa bude robiť. Autorka štúdie (ide o výber z bakalárskej diplomovej práce na Divadelnej fakulte VŠMU – pozn. red.) sa sústreďuje na rekonštrukciu a analýzu cyklu Uhrovych „Botafogovských inscenácií“, zaoberá sa hrami Ľ. Feldeka, ktoré prepája postava hlavného hrdinu – Botafoga. Cyklus sa skladá z piatich divadelných textov: Botafogo, Botafogo v čižmách, Hra, v ktorej sa spí, Botafogovo bohatstvo a piata časť určená dospelému divákovi (neskôr prepracovaná na hru Metafora) Botafogo bez hlavy. Pavol Uher naštudoval niekoľko významných inscenácii. Mal šťastie na silné dramaturgické osobnosti (Jozef Mokoš, Katarína Revallová) a aj vďaka spolupráci s nimi naštudoval zaujímavé a originálne tituly.
Pavol Uher was born on 4th November 1948 in Svit. His journey to theatre was leading through recitation, own literary creation, violin playing, and director recalls also a meaningful experience earned from visiting a circus performance. After school leaving examinations in Poprad he started studying marionette dramatic art at the Theatrical Faculty of Academy of Fine Arts in Prague. After a year he changed to study marionette stage direction and dramaturgy. He had finished study on 1971 and soon after became an internal director of the Regional Marionette Theatre in Banská Bystrica, later he started working in the State Marionette Theatre (SMT) in Bratislava. Even in his first stagings Uher indicated a wide range of his creativity. At the age of 33 in 1982 he emigrated to Germany. According to his own words, he had left his country not only due to political reasons, but also due to bad working conditions and also because of the fact that the theatre (SMT) was then headed by people who though having been professionally on a low level, had the power to decide what and how had to be done. The author of the study (a selection from the bachelor thesis work at the Theatrical Faculty of University of Fine Arts) is focusing at the reconstruction and analysis of the cycle of Uher´s „Botafogo stagings“, and is dealing with plays by Ľ. Feldek which are connected through the character of the main hero – Botafogo. The cycle is composed from five theatrical texts: Botafogo, Botafogo in Boots, Play where Sleeping Is Taking Place, Botafogo´s Wealth and the fifth part dedicated to an adult spectator (later on remade into a play Metafora) Botafogo without a Head. Pavel Uher worked up several important stagings. He was fortunate to have strong dramatic personalities around him (Jozef Mokoš, Katarína Revallová) and also thanks to cooperation with them he could produce interesting and original titles.
How to cite:
ISO 690:
Dzadíková, L. 2007. Pavol Uher - režisér, botafológ. In Slovenské divadlo, vol. 55, no.4, pp. 638-657. 0037-699X.

APA:
Dzadíková, L. (2007). Pavol Uher - režisér, botafológ. Slovenské divadlo, 55(4), 638-657. 0037-699X.