Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Tradícia talianskej commedie dell´arte v súčasnom talianskom umení (literatúra, dráma a film)

In: Slovenské divadlo, vol. 55, no. 4
Dagmar Sabolová - Princic

Details:

Year, pages: 2007, 601 - 609
Keywords:
commedia dell´arte - Luigi Pirandello - typológia postáv - komické - humor
Article type: / 1 studie
About article:
Štúdia sleduje vývoj talianskych divadelných textov inšpirovaných tradíciou commedie dell´arte. Všíma si vývoj postavy Pantalóna, Harlekýna a čiastočne aj milovníčky z commedie dell´arte a ako sa postupne menili v komédiách Carla Goldoniho. Carlo Galdoni obrazne redukuje význam masky a odhaľuje ľudské vlastnosti, ktoré sa za ňou u postavy skrývajú. U Carla Goldoniho tieto postavy nadobudli ľudský rozmer, mali psychologický vývoj. Humor sa zmenil z drsného a vulgárneho na vtipnejší. Dobové hodnotenia rekonštruuje na základe kritík Francesca De Sanctisa a Benedetta Croceho. Aspety commedie dell´arte prechádzajú ďalším vývojom a ako tradíciu ich nachádzame prítomné u Luigiho Pirandella v jeho drámach. Kritik Adriano Tilgher rozlišuje štyri typy situačných masiek u Pirandellových postáv. Pirandello posunul význam takto chápanej masky a urobil z masky záplety, okolo ktorej sa rozohráva dej. Vývojom od commedie dell´arte prechádza aj špecifický taliansky humor, a to od vulgárneho, takmer pornografického, k vtipnému humoru a irónii u Luigiho Pirandella. Štúdia sa usiluje dokázať, že prítomnosť humoru v talianskej komédii a dokonca aj dráme nie je náhodná, ale je integrálnou súčasťou talianskej tradície divadelných textov.
A study is following a development of theatrical texts inspired by the tradition of commedie dell´arte. It observes advancing of a character of Pantalone, Harlequin and partially also a female votary from commedie dell´arte and their gradual change in comedies of Carlo Goldoni. Carlo Goldoni allegorically reduces the meaning of a mask and reveals human traits hidden in the character behind it. With Carlo Goldoni these characters obtained a human dimension, had a psychological development. Humour changed from rough and vulgar into a wittier form. Contemporary evaluations are reconstructed - based on criticims of Francesco De Sanctis and Benedetto Croce. Aspects of commedie dell´ arte overcome further development, and as a tradition are found present in Luigi Pirandello dramas. A critic Adriano Tilgher distinguishes four types of situation masks in Pirandello´s characters. Pirandello moved the meaning of thus understood mask, and made out of mask knots round which the plot is rippled. Also specific Italian humour is subject to development of commedie dell´arte namely from vulgar almost pornographic, to witty humour and irony of Luigi Pirandello. The study is trying to prove that presence of humour in Italian comedy and even in drama in not incidental, but creates an integral component of Italian tradition of theatrical texts.
How to cite:
ISO 690:
Sabolová - Princic, D. 2007. Tradícia talianskej commedie dell´arte v súčasnom talianskom umení (literatúra, dráma a film). In Slovenské divadlo, vol. 55, no.4, pp. 601-609. 0037-699X.

APA:
Sabolová - Princic, D. (2007). Tradícia talianskej commedie dell´arte v súčasnom talianskom umení (literatúra, dráma a film). Slovenské divadlo, 55(4), 601-609. 0037-699X.