Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Odkaz medzivojnovej avantgardy v slovenskom divadle III.

In: Slovenské divadlo, vol. 55, no. 4
Oľga Panovová

Details:

Year, pages: 2007, 591 - 600
Keywords:
bábkové divadlo - modernizácia - poetika - avantgarda
Article type: 1 štúdia / 1 studie
About article:
Premeny poetiky na prelome 20. a 21. storočia v slovenskom bábkovom divadle načrtáva autorka v širších súvislostiach, na pozadí hnutia avantgardných a štúdiových divadiel najmä v Čechách. Vstup živého herca na javisko bábkových divadiel spôsobil najvýraznejšie premeny poetiky. Pod jeho vplyvom sa bábkári vymanili z područia iluzívnej hry, odpútali sa od interpretačného a režisérskeho divadla a vďaka nemu sa bábkové divadlo zblížilo s hnutím neoficiálnych experimentálnych skupín, dostalo sa z izolácie. Trend k čoraz väčšej účasti živých hercov, ktorý začal v roku 1959, po roku 1989 nadobudol najväčšie rozmery. Pozitívne výsledky priniesol v slovenskom bábkárstve v 90. rokoch, pri prebraní metód a programu autorského divadla, ktoré vypracovali české štúdiové divadlá v rokoch sedemdesiatych. Absolútnou novinkou je tiež záujem bábkárov o paradivadelné, terapeutické divadelné aktivity (Doktor klaun, mentálne či sluchovo postihnutí a i.), čo patrí tiež k rozvíjaniu odkazu medzivojnovej divadelnej avantgardy.
Transformations of poetics on the breakthrough of 20th and 21st centuries in the Slovak marionette theatre are outlined by the author in broader circumstances, with the backround of avantgarde and studio theatre movements mostly in Bohemia. Entering of a live actor into the marionette theatre stage caused the most significant changes of poetics. Under this influence the marionettists disentailed from the tutorship of illusion play, freed from interpretation and stage director theatre and thanks to this, the marionette theatre has become close with the movement of unofficial experimental groups, has freed itself from isolation. A trend to leading to an increasing participation of live actors which started in 1959, has reached bigger size after 1989. Positive results brought through this impact could be seen in the Slovak marionette theatre in the 90 –ties, in overtaking methods and programme of author´s theatre which had been worked out by the Czech studio theatres in the seventies. An absolute novelty is also the interest of marionettists into paratheatrical, therapeutic theatre activities (Doctor Clown, mentally handicapped or with hearing loss handicap and so on), what also belongs to developing of the message related to inter – war avantgarde.
How to cite:
ISO 690:
Panovová, O. 2007. Odkaz medzivojnovej avantgardy v slovenskom divadle III.. In Slovenské divadlo, vol. 55, no.4, pp. 591-600. 0037-699X.

APA:
Panovová, O. (2007). Odkaz medzivojnovej avantgardy v slovenskom divadle III.. Slovenské divadlo, 55(4), 591-600. 0037-699X.