Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

FONTÁNA PRE ZUZANU alebo Rozleptávanie národnej identity

In: Slovenské divadlo, vol. 55, no. 3
Jana Dudková

Details:

Year, pages: 2007, 428 - 453
Keywords:
Dušan Rapoš - filmový cyklus Zuzana - hľadanie prvkov identity - hodnotové determinanty
Article type: 1 štúdia / 1 studie
About article:
Autorka sa v štúdii zaoberá fenoménom voľného cyklu filmov režiséra Dušana Rapoša, ktoré postupne vznikali od roku 1985 do roku 2003. V prvej časti, pesničkovom filme Fontána pre Zuzanu, ktorá za rok po uvedení do kín dosiahla na slovenské pomery neobyčajnú návštevnosť vyše milión divákov (pätina celej populácie) autorka sleduje režisérov záujem o spoznávanie kolektívnej identity sídliskovej mládeže. Druhá časť vznikala v čase, keď sa po dohode v parlamente rozdelila dovtedajšia Česká a Slovenská federatívna republika na dva samostatné štáty a podľa zistení autorky štúdie Fontána pre Zuzanu II. „nevolí ani cestu nezáujmu, ani cestu oslavy národnej identity, zato nechtiac poukazuje na jej možnú vyprázdnenosť“. Tretia časť cyklu, Fontána pre Zuzanu III. sa nakrúcala v exotickej Afrike a dala tvorcom príležitosť komparovať svet belošskej, „koloniálnej“ kultúry a domorodých zvykov a tradícií. V nadväzujúcej časti nazvanej Suzanne sa režisér sústreďuje na analýzu drogovo závislej mládeže. Autorka konštatuje, že Rapošove filmy dokázali artikulovať pocity relatívne veľmi širokého okruhu ľudí, aj keď išlo len o povrchné a zavše aj banálne poznatky. V tom vidí kľúčopvý rozdiel medzi Rapošovymi filmami a ich komerčným úspechom i diváckou popularitou a dielami iných mladých slovenských filmárov, ktorí sa sústredili na témy, ktorých referenčný rámec je podstatne užší a nedokážu osloviť nezasväteného diváka.
The author is in her study dealing with the phenomenon of a free cycle of films by Dušan Rapoš which were originating gradually from 1985 until 2003. In the first part – a song film Fountain for Zuzana, which a year after its presentation in cinemas succeeded to acquire an extraordinary high visit rate given the Slovak conditions - more than a million spectators, representing one fifth of the whole population, the author is following director´s interest in getting to know the collective identity of the youth living in block of flats. The second part was originating in the period when after a parliamental agreement the then Czech and Slovak Federal Republic had been divided into two independent states and according to findings of the author of this study Fountain for Zuzana II. „ is not choosing an approach of non interest, nor the approach of a celebration of the national identity, but is unwillingly pointing at its possible emptiness“. The third part of the cycle Fountain for Zuzana III. was filmed in exotic Africa and gave the authors an opportunity to compare the world of „white – collonial“ culture with local habits and traditions. In the connecting part called Suzanne, the director is focusing at an analysis of drug addicted youngsters. The author is stating that Rapoš´films could articulate feelings of a relatively wide circle of people, even though the knowledge was in many cases superficial and banal. In this respect she is sees a key difference between Rapoš´ films and their commercial success and spectators´ popularity, and work of art of other young Slovak filmers who concentrated on subjects whose reference value is substantially narower and who are not able to address an undevoted spectator.
How to cite:
ISO 690:
Dudková, J. 2007. FONTÁNA PRE ZUZANU alebo Rozleptávanie národnej identity. In Slovenské divadlo, vol. 55, no.3, pp. 428-453. 0037-699X.

APA:
Dudková, J. (2007). FONTÁNA PRE ZUZANU alebo Rozleptávanie národnej identity. Slovenské divadlo, 55(3), 428-453. 0037-699X.