Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

NIEKOĽKO POZNÁMOK K OPERNÉMU VERIZMU

In: Slovenské divadlo, vol. 55, no. 3
Vladimír Blaho

Details:

Year, pages: 2007, 385 - 397
Keywords:
opera - verizmus - charakteristika špecifík - talianska a slovenská inscenačná prax
Article type: 1 štúdia / 1 studie
About article:
V celosvetovom meradle dochádza k obnoveniu záujmu o opery talianskeho verizmu Popri klasických veristických operách – Mascagniho Sedliackej cti a Leoncavallových Komediantoch postuláty verizmu v zmysle pravdivého reflektovania životnej reality spĺňajú najlepšie dva operné prepisy Murgerových Scén zo života bohémy (od Pucciniho a Leoncavalla), ktoré pri všetkej rozdielnosti vyjadrujú opojenie životom plným slobody, lásky a mladosti a ktoré okrem ľúbostného života reflektujú aj každodennú realitu. Prinášajú podobne ako ďalšie veristické opery zvýšenie divadelného účinku operného predstavenia. V oblasti hudobnej povyšujú úlohy orchestra, detailnejšie charakterizujú prostredie príbehu, vytvárajú konverzačný štýl a preferujú extrovertný výrazový spev. Hudobne boli veristi ovplyvnený tak Wagnerom ako aj francúzskou operou (Massenet) a s výnimkou Pucciniho a Mascagniho sa v priebehu života ich skladateľský rukopis príliš nevyvíjal. Krajné póly verizmu predstavujú Cileova Adriana le Couvrer a Montemezziho Láska troch kráľov. Na Slovensku má primát v popularizácii verizmu banskobystrická opera.
A revival of interest in opera of Italian verism can be found worldwide nowadys. Alongside with the classic veristic operas – Mascagni Cavalleria rusticana and Leoncavallo Pagliacci, postulates of verism within a sense of a true reflection of the vivid reality are best satisfied in two opera transcriptions of Murger´s Scènes de la Vie de Bohème (by Puccini and Leoncavallo) which in all its difference are symbolizing a flush of living full of freedom, love and youth, and which are except of a love life reflecting also an everyday reality. They are similarly like other veristic operas bringing an increase of opera performance effect. In the music area they are rising the meaning of an orchestra, in more detail are characterising the story scene, creating a conversation style and prefering an extrovert expressive singing. With regard to music, verists were influenced both by Wagner and by French opera (Massenet), and with the exception of Puccini and Mascagni, in the course of their lives their composer´s autograph did not progress very much. The outermost poles of verism are represented by Cilea ´s Adriana le Couvrer and Montemezzi´s L´amore dei tre re. The prime position in popularisation of verism in Slovakia is played by Banská Bystrica Opera.
How to cite:
ISO 690:
Blaho, V. 2007. NIEKOĽKO POZNÁMOK K OPERNÉMU VERIZMU. In Slovenské divadlo, vol. 55, no.3, pp. 385-397. 0037-699X.

APA:
Blaho, V. (2007). NIEKOĽKO POZNÁMOK K OPERNÉMU VERIZMU. Slovenské divadlo, 55(3), 385-397. 0037-699X.