Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

PRVKY WILSONOVEJ REŽIJNEJ POETIKY V OPERE EINSTEIN ON THE BEACH

In: Slovenské divadlo, vol. 55, no. 2
Katarína Hašková

Details:

Year, pages: 2007, 139 - 150
Article type: 1 štúdia / 1 studie
About article:
Koncepcia Wilsonovej réžie a tvorby je úzko spätá s otázkou vnímania umeleckého diela. Robert Wilson na základe experimentov s handicapovanými ľuďmi definoval dve základné roviny vnímania – externú a internú. Interná rovina vnímania sa prejavuje najmä v koncepcii pomalého pohybu. Retardácia pohybu v sebe prináša aj ďalšie otázky – chýbajúca textová zložka, deformácia času, strata príbehu a dramatickosti. Tieto základné prvky Wilsonovej koncepcie sa prejavili aj v opere Einstein on the Beach, na ktorej Wilson spolupracoval s americkým hudobným skladateľom Philipom Glassom. Pomalý pohyb, ktorý je základom výstavby viacerých výstupov opery, ovplyvnil aj operné libreto, ktoré okrem voľnosti a surrealistického stvárnenia prináša aj základné otázky príbehu a jeho absencie, či otázku koncepcie hudobno-dramatických postáv. Minimalistická hudba Philipa Glassa s pulzujúcou štruktúrou a ťahom k neustálemu opakovaniu hudobných modelov vytvára vynikajúcu symbiózu s Wilsonovou režijnou poetikou.
The conception of Wilson´s production and creation is narrowly bound with the question of perceiving the work of art. Based on experiments with handicapped people, Robert Wilson has defined two principle levels of perception – external and internal. The internal perception level is expressed mainly in the slow motion conception. A retardation of movement brings about in itself also further questions – a missing text component, deformation of time, loss of the story and its dramatic character. These basic elements of Wilson´s conception were found in the opera Einstein on the Beach, where Wilson had cooperated with the American music composer Philip Glass. A slow motion which is a basis in constructing several scenes in opera, had an impact on the opera libreto which except from freedom and surrealistic picturing also brings the basic questions of the story and its absence, or the question of conception of music – dramatic characters. Minimalistic music of Philip Grass with a pulsing structure and drive towards constant repetition of music models is creating a unique symbiosis with Wilsons´s production poetics.
How to cite:
ISO 690:
Hašková, K. 2007. PRVKY WILSONOVEJ REŽIJNEJ POETIKY V OPERE EINSTEIN ON THE BEACH. In Slovenské divadlo, vol. 55, no.2, pp. 139-150. 0037-699X.

APA:
Hašková, K. (2007). PRVKY WILSONOVEJ REŽIJNEJ POETIKY V OPERE EINSTEIN ON THE BEACH. Slovenské divadlo, 55(2), 139-150. 0037-699X.