Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Chudobné divadlo Grotowského a Copeaua

In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 4
Miloš Mistrík

Details:

Year, pages: 2006, 517 - 522
Keywords:
Jacques Copeau - Jerzy Grotowski - herecké techniky - experimentálne prístupy - chudobné dvadlo
Article type: štúdia
About article:
Autor prvej slovenskej monografie, venovanej dielu Jacquesa Copeaua (v tlači) sa v tejto štúdii venuje skúmaniu spoločných čŕt v tvorbe dvoch veľkých individualít európskeho divadla 20. storočia. Pre obidvoch bol stav divadla, v ktorom žili, neuspokojivý a mali k nemu kritický postoj. Toto je dosť častý jav u mnohých divadelníkov, nespokojnosť je asi imanentná črta každej mladosti. Avšak Copeau aj Grotowski zaujali rovnaké postoje tým, že svoju nespokojnosť vyjadrili gestom odchodu. Odišli inde, hľadali si pre svoju tvorbu miesta nezaťažené problémami ich súčasného divadla. Francúzovi stačilo, aby odišiel na ľavý breh Seiny, do štvrte študentov a katedrály Saint-Sulpice vzdialenej od veľkých bulvárov – kde založil svoj Starý holubník. A neskôr išiel ešte ďalej – do Burgundska. Poliak zasa odišiel z Krakova, druhého a pre mnohých aj prvého najvýznamnejšieho poľského kultúrneho centra, do provincie, malého mesta Opole, kde sa po vojne vymenilo obyvateľstvo a obnovovali kultúrne štruktúry. Jacques Copeau, na rozdiel od umelcov avantgardy, nehovoril v súvislosti so svojou ambíciou ovplyvniť podobu divadla, o revolúcii, ale o obnove. On aj Grotowski mali svoj hlavný cieľ nie v deštrukcii starého, ale v konštruovaní nového. Ich zdanlivý ústup, odchod mimo centra bol vlastne ich krokom vpred. Grotowski aj Copeau si mimo centra vytvorili tri navlas podobné podmienky, aby sa mohli venovať svojmu poslaniu. Po prvé: zostavili si malé divadelné skupiny z verných, výlučne mladých hercov; Po druhé: našli si malé divadelné sály, kde sa nezmestilo veľa divákov, aby sa nezaťažovali priveľkou administratívou a ťažko riešiteľnými technickými problémami (miniatúrne Divadlo 13 radov v Opoli a Laboratórium na Rynku vo Wroclawe a Starý holubník, na parížske pomery tiež malá sála, prestavbami ešte zmenšená); Po tretie: nevideli cieľ svojej práce iba v divadelnej prevádzke. Grotowski aj Copeau si takto vytvorili – alebo sa o to aspoň veľmi usilovali – čas na laboratórnu prácu. Miloš Mistrík sa podrobne zaoberá najmä príspevkom oboch režisérov k obrodeniu hereckej tvorby a jej oslobodeniu z nánosov remeselných postupov.
The author of the first Slovak monography dedicated to the work of art of Jacquesa Copeau (in print) is in this study dealing with the investigation of common features in creation of two great personalities of the European Theatre of 20th century. Both considered the status of the theatre where they had been creating non-satisfactory, and both expressed their rather critical attitudes towards it. This appears to be a quite common phenomenon with many theatrical artists, dissatisfaction is perhaps an inherited feature of each young generation. But Copeau together with Grotowski kept equal positions when manifesting their dissatisfaction through the gesture of leaving. They left, looking for places where they could create, free from having been burdened by problems like the contemporary theatres. The French stayed contented with the left bank of the Sein, in the ward of students, the cathedral Saint-Sulpice distant from big boulevards, where he then established his Old Dovecot. And later on, he went even further – to the Burgundian area. The Polish went away from Cracow, from the second and for many also the first most important Polish cultural centre, to the province, a small town of Opole, where after the war the population had been changed and cultural strucrures were renewed. Jacques Copeau, unlike other AD artists, did not speak in connection with his ambition to effect the shape of the theatre, about the revolution but about its renewal. Him and Grotowski had own main goals not to destroy the old, but construct the new. Their seeming withdrawal, departure for suburban areas was in fact the step forward. Grotowski and Copeau succeeded in creating of three completely identical conditions so that they could devote themselves to their mission. First: they created small theatrical groups out of those who remained faithful, exclusively young actors; Second: they found theatrical halls designed for a smaller sized audience in order not to run too big administration and difficult technical problems (miniature Theatre of 13 Rows in Opole, Laboratory in Market Place in Wroclaw, and Old Dovecot – a rather small theatre hall when compared with other theatres in Paris that was rebuilt and became even smaller); Third: they did not aim only at running the theatre. Grotowski and Copeau thus created – or they both made their best efforts to – a room for laboratory work. Miloš Mistrík is dealing in detail maily with a contribution of both directors towards the revival of historionic art and its redemption from the layers made by craftsmen.
How to cite:
ISO 690:
Mistrík, M. 2006. Chudobné divadlo Grotowského a Copeaua. In Slovenské divadlo, vol. 54, no.4, pp. 517-522. 0037-699X.

APA:
Mistrík, M. (2006). Chudobné divadlo Grotowského a Copeaua. Slovenské divadlo, 54(4), 517-522. 0037-699X.