Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Ján Stražan a jeho divadelnícky rod

In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 3
Ida Hledíková

Details:

Year, pages: 2006, 417 - 450
Keywords:
Ján Stražan - Jozef Stražan - Viliam Stražan - bábkové divadlo - koniec 19. storočia - repertoár - význam
Article type: 1 štúdia
About article:
Divadelná kritička a historička, špecialistka na problematiku bábkového divadla, analyzuje pôsobenie prvého slovenského profesionálneho bábkara Jána Stražana. Slovenskí divadelníci i prvý slovenský kočovný profesionálny bábkar boli súčasťou procesu budovania základov novodobej slovenskej kultúry. Od začiatku deväťdesiatych rokov 19. storočia sa v archívoch objavuje meno Ján Stražan (1. 7. 1856 Varín – 15. 9. 1939 Trnava). Je zakladateľom bábkarskej dynastie, ktorá hrá bábkové divadlo bez prerušenia už vyše stodvadsať rokov. Stražanovo divadelné pôsobenie v 19. storočí spadá do obdobia po Rakúsko - Uhorskom vyrovnaní, keď Slovensko čelilo výraznému maďarizačnému tlaku. Tak ako činoherné ochotnícke divadlo plnilo aj ciele národnej osvety formou verejného používania jazyka. Ján Stražan patril medzi stredoeurópskych kočovných komediantov, ktorí predvádzali marionetové divadlo v duchu jeho barokovej tradicie, ako môžeme usúdiť predovšetkým z repertoáru, bábok a scény. Bábky, s ktorými s veľkou pravdepodobnosťou najstarší bábkar Ján Stražan hrával, boli zo série osemnástich kusov marionet vo veľkosti 79 až 86 cm, medzi ktorými sa nachádzajú i portrétové bábky rodiny – rozoznateľné a s fotografiami porovnateľné sú prinajmenšom bábky Jána Stražana a jeho syna Viliama. Tie sa nachádzajú v zbierkach Slovenského národného múzea v Etnografickom múzeu v Martine. Ide o kolekciu bábok, ktorých autorom je známy ľudový rezbár František Brezňanský z Hodruše. To, že Stražan hrával okrem svojho bábkarského repertoára i repertoár slovenského činoherného ochotníckeho divadla, potvrdzuje jeho snahu zapojiť sa do vtedajšieho aktuálneho kultúrneho diania. Viliam Stražan (29. 4. 1882 – 16. 4. 1934), syn Jána Stražana z prvého manželstva, bol známym nasledovníkom resp. aj „súpútnikom“ svojho otca. V rámci výskumu našla autorka pomerne zaujímavý dokumentačný materiál - plagát „Slovenského národného divadla“ Viliama Stražana, hoci z neskoršieho obdobia, z roku 1922. Plagát obsahuje nielen názvy hier, ale aj osoby a obsadenie, ako aj ďalšie dokumenty. Je známe, že Viliam Stražan v roku 1921 prestal pracovať v ním založenom činohernom divadle. Postavil v Bratislave stan, kde obnovil bábkové divadlo a prikúpil k nemu strelnicu. No nemal šťastie, pretože v roku 1924 veľká veterná víchrica rozmietla mu nákladne zariadené šiatre, zničila dekorácie aj javiskovú konštrukciu. Bábky boli uložené v maringotke a tak sa náhodou zachránili. Viliam Stražan mal nasledovníka vo svojom synovi Jozefovi Stražanovi st. (nar. 16. 7. 1912, zom. 6. 5. 1967) otcovi herca DJZ v Prešove Jozefa Stražana. Jozef Stražan putoval so svojimi maringotkami (ťahanými traktorom alebo prepravovanými po železnici) po Slovensku a bol to známy bábkar, bohém s výtvarnými ambíciami, pokúšal sa i písať, bol zručný a mal silný vzťah k profesii.
A theatrical critic and historian specialized in the puppet show theatre, is analyzing the effort of the first Slovak professional marionettist Ján STRAŽAN. The Slovak theatricals together with the first Slovak tribal professional marionettist, were the building process components in establishing the basis of the modern Slovak culture. The name Ján STRAŽAN was found in the archives in the beginning of 19th century (1st July 1856 Varín – 15 thSeptember 1939 Trnava). He is the founder of the marionette dynasty that has been performing the puppet show theatre without interruption already for more than hundred and twenty years STRAŽAN´s theatrical activity in the 19th century falls into the period after the Austrian – Ugrian equalization, when Slovakia was facing the striking pressure of Magyarization. Similarly like private theatricals, also this theatre was satisfying the aims of the national enlightenment through the form of using a national language. Ján STRAŽAN belonged among the middle-European tribal comedians, who were performing the marionette theatre within its baroque tradition, what can be judged mostly by its repertoire, puppets and scene. Puppets that were with a high probability used for performing by the eldest marionettist Ján STRAŽAN, came from the series of eighteen pieces of puppets sized 79 to 86 cm, where can also be found portrait puppets of the family – recognizable and with photographs comparable are at least puppets of Ján STRAŽAN and his son Viliam. These can be seen in collections of the Slovak National Museum in the Ethnographic Museum in Martin. This collection of puppets was created by the famous Slovak folk wood-carver František BREZŇANSKÝ from Hodruša. The fact that Ján STRAŽAN was except of the marionette theatre performing also the repertoire of private theatricals confirms his effort to become involved into then crucial cultural happening. Viliam STRAŽAN (29thApril 1882 – 16thApril 1934), the son of Ján STRAŽAN from the first marriage, was a famous Slovak descendent, or rather „co-wayfarer“ of his father. Within her research the author found a very intreresting documenting material – a poster of „ the Slovak National Theatre“ of Viliam STRAŽAN dated from the later period, year 1922. The poster contains not only the names of plays, but also the cast together with other documents. The fact that Viliam STRAŽAN stopped working in the theatre that had been founded by himself in 1921 is known. He built a tent in Bratislava, where he renewed the theatre and bought a shooting gallery to be the part of it. He was not lucky though, because a strong whirlwind in 1924 damaged costly furnished tents, demolished decorations and a stage contruction. The puppets that were placed in a caravan were saved just by a coincidence. Viliam STRAŽAN´s descendent was his son Jozef STRAŽAN senior (born 16th July 1912, died 6th May 1967) the father of the actor Jozef STRAŽAN from the DJZ in Prešov. Jozef STRAŽAN was wandering with his caravans (pulled by a tractor or trasported via railway) across Slovakia and became a famous marionettist, kook with scenic ambitions, trying to write, skilled with a strong bond to his profession.
How to cite:
ISO 690:
Hledíková, I. 2006. Ján Stražan a jeho divadelnícky rod. In Slovenské divadlo, vol. 54, no.3, pp. 417-450. 0037-699X.

APA:
Hledíková, I. (2006). Ján Stražan a jeho divadelnícky rod. Slovenské divadlo, 54(3), 417-450. 0037-699X.