Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

TELEVÍZIA A TELEVÍZNA DRAMATURGIA

In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 2
Elena Knopová

Details:

Year, pages: 2006, 218 - 229
Keywords:
špecifiká televíznej dramaturgie, zábavné a umelecké funkcie, komerčné aspekty televíznej tvorby
Article type: 1 štúdia / st.
About article:
V príspevku o televíznej dramaturgii sa dostávame k televízii ako technickému médiu, ktorého funkcia bola primárne informačná – zachytiť obrazom a zvukom nejaký jav a preniesť ho na plochu televíznej obrazovky. Postupom času sa televízia rozvíjala po formálnej – technickej stránke a rozširoval sa i jej obsahový záber. Stala sa médiom šíriacim svoje televízne obsahy masovo, zachytávajúc pri tom všetky sféry ľudskej činnosti, aj sféru umeleckú. S technickým pokrokom, zdokonalením a rozšírením výrazových možností televízie, mení sa aj spôsob narábania s televíznymi vyjadrovacími (stvárňovacími a stavebnými) prostriedkami, metóda práce dramaturga a tým aj podoba konečného TV produktu. Mení sa vnútorná štruktúra televízie a jej jednotlivých programov i jej pôsobenie smerom dovonka. Týmto podmienkam sa prispôsobila aj činnosť televíznej praktickej dramaturgie. Televízia sa stala miestom stretu a prelínania umeleckej a mimoumeleckej sféry aj na ploche jedného TV formátu. Informačné médium na seba prebralo úlohu nositeľa estetických a etických hodnôt a tiež emócií. Televízna umelecká a mimoumelecká tvorba sa neustále vzájomne kontaktuje. Spoločné, podobné a odvodené črty práce a stvárňovacích postupov nachádzame v televíznej tvorbe takmer vo všetkých jej oblastiach. Toto sa v každodennom prijímaní TV obsahov divákmi odzrkadľuje tak smerom do vnútra - v podobe TV tvorby a dramaturgie ako aj vo vonkajšom smerovaní kultúrnom a spoločenskom. Dostávame sa ku kultúre spotrebnej, komerčnej s prvkami umenia, skrátka masmediálnej kultúre, kde má svoje pevné miesto televízia s jej premyslenou „populárnou dramaturgiou“.
In the contribution on the TV dramaturgy we are approaching television as a technical medium, whose function was primary informatic – with the help of a picture and sound to catch a certain phenomenon and then trasfer it on the surface of the TV screen. As the time passed, the TV has been developing itself in both aspects – with regard to its form, and the scope of contents. It has become the medium promoting its TV contents massively, catching thus all spheres of human activities – the artistic sphere, too. Along with the technical development, advancing and extending the TV means of expression, the method of handling the TV means of expression(both depictive and building), the method of work of a dramatic adviser and thus also the form of a final product have been changing also. The inner structure of TV and its programmes has been changing, and the same applies to its outward effect. The activitiy of TV practical dramaturgy has had to adopt to these conditions. TV has become the center of conjuction of artistic and outside artistic spheres within the area of a single TV format. The information medium has taken over the role of a holder of aesthetic and ethical values as well as emotions. TV artistic and outside artistic creation are in a constant contact. Common, similar and derived features of work and depiction methods can be found in the TV creation almost in all its fields. This has been reflected in everyday accepting of TV contents by spectators in both ways – in a direction inside, in the form of TV creation and dramaturgy, and in a direction outside, in cultural and social routing. We are geing to utility culture, commercial culture containing artistic elements, in short, to mass-medial culture where TV has reached a firm position with its deliberate „popular dramaturgy“.
How to cite:
ISO 690:
Knopová, E. 2006. TELEVÍZIA A TELEVÍZNA DRAMATURGIA. In Slovenské divadlo, vol. 54, no.2, pp. 218-229. 0037-699X.

APA:
Knopová, E. (2006). TELEVÍZIA A TELEVÍZNA DRAMATURGIA. Slovenské divadlo, 54(2), 218-229. 0037-699X.