Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Medzi intenzívnym a extenzívnym...

In: Slovenské divadlo, vol. 54, no. 1
Martin Timko

Details:

Year, pages: 2006, 70 - 79
Keywords:
Pavol Haspra ako režisér drám Arthura Millera, Cena, Po Páde, Salemské bosorky, Smrť obchodného cestujúceho, naštudovanie hry Cena v roku 1969 a opäť v roku 2000
Article type: štúdia / st
About article:
Autor vo svojom príspevku konštatuje, že dramatika Arthura Millera sa na Slovensku hrala a zakaždým, keď sa objavil autorov nový text, inscenovali ho vo viacerých profesionálnych divadlách. Millerova hra Po páde (1964) mala na Slovensku dokonca európsku premiéru. P. Hasprovi konvenovala dramatická vyhranenosť novej americkej drámy. Mladý divadelný kritik a historik M. Timko sa detailne zaoberá dvoma Hasprovymi naštudovaniami hry Cena. Hasprova prvá inscenácia Millerovej Ceny, pôsobila objavne a inšpirujúco v kontextoch slovenského divadla, rozširovala diapazón hereckých tvárnych prostriedkov všetkých hercov, ktorí sa na realizácii inscenácie zúčastnili. V konfrontácii s prvou inscenáciou Ceny, ta druhá vyznela hlucho, nenaplnene, stavala na extenzívnosti, vonkajškovosti a chýbalo jej to podstatné - obsah. Režisér pri druhej inscenácii opustil analytickosť a vsadil na extenzívne, vonkajškové prostriedky.
An author in his contribution observes that Arthur Miller´s stagings were performed in Slovakia each time when a new author´s text appeared, and subseuently was produced in various Slovak professional theatres. Miller´s play Po páde (1964) (A er the Fall) was performed in Slovakia as the European opening. For P. Haspra, a dramatic definition of the new American drama was convenient. A young theatrical critic and historian M. Timko is dealing in detail with two Haspra´s rehearsals of the play Cena (The Price). The impact of Haspra´s first staging of Miller´s Cena (The Price) was very heuristic and inspirative in the Slovak theatrical art context, extending the scale of histrionic mouldable devices of all actors who participated in performing. When confronting the first staging of Cena (the Price), the second one seemed as numb and deaf, incomplete, building on extensiveness, outerness, lacking own substance – the contents. The director in the second staging waived of analyticism, embedding for extensive outerior devices.
How to cite:
ISO 690:
Timko, M. 2006. Medzi intenzívnym a extenzívnym.... In Slovenské divadlo, vol. 54, no.1, pp. 70-79. 0037-699X.

APA:
Timko, M. (2006). Medzi intenzívnym a extenzívnym.... Slovenské divadlo, 54(1), 70-79. 0037-699X.